Plan de 50 de miliarde euro pentru stimularea reţelelor europene


Giosan-Lidia03Enterprise Europe Network, din ca­drul CCI Vâlcea, informează că, re­cent, Comisia Europeană a prezen­tat un plan de finanţare a unor investiţii în valoare de 50 de miliarde euro menit să îmbunătăţească reţelele de trans­port, energie şi digitale. Pentru a spri­jini finanţarea Mecanismului de conec­tare a Europei (MCE), Comisia a adop­tat, de asemenea, termenii Iniţia­ti­vei Project Bonds Europa 2020 (obl­i­gaţiuni pentru finanţarea de proiecte), care va reprezenta unul dintre instru­men­tele de partajare a riscului pe care s-ar putea baza MCE în scopul de a atra­ge capital privat pentru finanţarea proiectelor. Faza pilot va începe chiar de anul viitor.

„Mecanismul de conectare a Eu­ro­pei şi Iniţiativa Project Bond sunt do­va­da perfectă a valorii adăugate pe care Europa o poate oferi. Aceste pro­pu­neri vor contribui la construirea de drumuri, căi ferate, reţele şi conducte de energie, precum şi de reţele în ban­dă largă, care sunt atât de importante pentru cetăţeni şi întreprinderi. În acest fel, se vor elimina verigile lipsă din reţelele europene de infrastructură care, în caz contrar, nu ar putea fi cons­truite. Această investiţie va gene­ra creştere economică şi locuri de muncă şi, în acelaşi timp, va face ca, pen­tru milioane de cetăţeni şi între­prin­deri munca şi transportul să fie mai uşoare”, crede cu tărie Lidia Giosan, Enterprise Europe Network.

În cadrul Mecanismului de conec­tare a Europei se vor investi 31,7 miliarde euro pentru modernizarea in­frastructurii de transport , construirea legăturilor inexistente şi eliminarea blocajelor. Această investiţie include 10 miliarde euro din Fondul de coe­ziu­ne, rezervate proiectelor în domeniul transportului în ţările de coeziune, res­tul de 21,7 miliarde euro fiind pus la dis­poziţia tuturor statelor membre pen­tru investiţii în infrastructura de trans­port. Ideea este de a îmbunătăţi conexiunile între diferite părţi ale UE pentru a înlesni schimbul de mărfuri şi de persoane între ţări.

Potrivit aceleiaşi surse, Comisia a propus să creeze coridoare pentru a acoperi cele mai importante proiecte transfrontaliere, estimând că, până în decursul anului 2020, vor fi necesare 500 de miliarde euro pentru realizarea unei reţele cu adevărat europene, in­clu­siv 250 de miliarde euro pentru eli­mi­­narea blocajelor şi pentru elimi­na­rea verigilor lipsă din reţeaua prin­ci­pală.

Pentru sectorul energetic se pre­co­nizează o investiţie de 9,1 miliarde euro în infrastructurile transeuropene, drept contribuţie la realizarea obiec­ti­velor UE privind energia şi schimbările climatice pentru 2020. MCE va con­tri­bui, de asemenea, la eliminarea defici­en­ţelor financiare şi a blocajelor din reţele. Mecanismul de conectare pre­ve­de aproape 9,2 miliarde euro în ve­de­rea sprijinirii investiţiilor în reţelele în bandă largă rapide şi ultrarapide şi în serviciile digitale paneuropene. Fon­durile MCE vor mobiliza alte fon­duri private şi publice pentru că Agen­da digitală pentru Europa a stabilit obiective pentru 2020 privind accesul generalizat la reţelele în bandă largă cu viteze de cel puţin 30 Mbps, cel puţin 50% din gospodării urmând să fie abonate la reţele în bandă largă cu viteze de peste 100 Mbps. În ceea ce pri­veşte serviciile digitale, fondurile vor fi utilizate pentru granturi cu aju­to­rul cărora se vor construi infrastruc­turile necesare pentru introducerea cărţii de identitate electronice (e-ID), a achiziţiilor publice electronice (e-Procurement), a registrelor de să­nă­tate electronice, a reţelei e-justiţie şi a serviciilor legate de domeniul vamal. Fondurile ar urma să fie utilizate pentru asigurarea interoperabilităţii şi pentru acoperirea costurilor legate de funcţionarea infrastructurii la nivel european, în acest fel conectându-se infrastructurile statelor membre.

„Iniţiativa Project Bonds Europa 2020 urmăreşte un dublu obiectiv: să dea un nou impuls pieţelor de obli­ga­ţiuni pentru finanţarea de proiecte şi să sprijine promotorii proiectelor de infrastructură pentru ca aceştia să atra­gă finanţare pe termen lung de la sectorul privat. Ea ar oferi un mijloc de a reduce riscul pentru investitorii terţi care caută oportunităţi de investiţii pe termen lung.

Comisia propune lansarea unei faze pilot în perioada 2012-2013, ră­mâ­nând însă în actualul cadru finan­ciar multianual. În faza pilot vor fi avu­te în vedere 5-10 proiecte, în primul rând acele proiecte care se află într-un stadiu destul de avansat al procesului de atribuire şi de finanţare sau care au nevoie de o refinanţare, după faza de construcţie, în unul sau în mai multe din cele trei sectoare avute în vedere – trans­porturile, energia şi reţelele în ban­dă largă. Faza pilot va fi gestio­na­tă de BEI”, conchide Giosan.