Plan de 50 de miliarde euro pentru stimularea reţelelor europene
Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea, informează că, recent, Comisia Europeană a prezentat un plan de finanţare a unor investiţii în valoare de 50 de miliarde euro menit să îmbunătăţească reţelele de transport, energie şi digitale. Pentru a sprijini finanţarea Mecanismului de conectare a Europei (MCE), Comisia a adoptat, de asemenea, termenii Iniţiativei Project Bonds Europa 2020 (obligaţiuni pentru finanţarea de proiecte), care va reprezenta unul dintre instrumentele de partajare a riscului pe care s-ar putea baza MCE în scopul de a atrage capital privat pentru finanţarea proiectelor. Faza pilot va începe chiar de anul viitor.
„Mecanismul de conectare a Europei şi Iniţiativa Project Bond sunt dovada perfectă a valorii adăugate pe care Europa o poate oferi. Aceste propuneri vor contribui la construirea de drumuri, căi ferate, reţele şi conducte de energie, precum şi de reţele în bandă largă, care sunt atât de importante pentru cetăţeni şi întreprinderi. În acest fel, se vor elimina verigile lipsă din reţelele europene de infrastructură care, în caz contrar, nu ar putea fi construite. Această investiţie va genera creştere economică şi locuri de muncă şi, în acelaşi timp, va face ca, pentru milioane de cetăţeni şi întreprinderi munca şi transportul să fie mai uşoare”, crede cu tărie Lidia Giosan, Enterprise Europe Network.
În cadrul Mecanismului de conectare a Europei se vor investi 31,7 miliarde euro pentru modernizarea infrastructurii de transport , construirea legăturilor inexistente şi eliminarea blocajelor. Această investiţie include 10 miliarde euro din Fondul de coeziune, rezervate proiectelor în domeniul transportului în ţările de coeziune, restul de 21,7 miliarde euro fiind pus la dispoziţia tuturor statelor membre pentru investiţii în infrastructura de transport. Ideea este de a îmbunătăţi conexiunile între diferite părţi ale UE pentru a înlesni schimbul de mărfuri şi de persoane între ţări.
Potrivit aceleiaşi surse, Comisia a propus să creeze coridoare pentru a acoperi cele mai importante proiecte transfrontaliere, estimând că, până în decursul anului 2020, vor fi necesare 500 de miliarde euro pentru realizarea unei reţele cu adevărat europene, inclusiv 250 de miliarde euro pentru eliminarea blocajelor şi pentru eliminarea verigilor lipsă din reţeaua principală.
Pentru sectorul energetic se preconizează o investiţie de 9,1 miliarde euro în infrastructurile transeuropene, drept contribuţie la realizarea obiectivelor UE privind energia şi schimbările climatice pentru 2020. MCE va contribui, de asemenea, la eliminarea deficienţelor financiare şi a blocajelor din reţele. Mecanismul de conectare prevede aproape 9,2 miliarde euro în vederea sprijinirii investiţiilor în reţelele în bandă largă rapide şi ultrarapide şi în serviciile digitale paneuropene. Fondurile MCE vor mobiliza alte fonduri private şi publice pentru că Agenda digitală pentru Europa a stabilit obiective pentru 2020 privind accesul generalizat la reţelele în bandă largă cu viteze de cel puţin 30 Mbps, cel puţin 50% din gospodării urmând să fie abonate la reţele în bandă largă cu viteze de peste 100 Mbps. În ceea ce priveşte serviciile digitale, fondurile vor fi utilizate pentru granturi cu ajutorul cărora se vor construi infrastructurile necesare pentru introducerea cărţii de identitate electronice (e-ID), a achiziţiilor publice electronice (e-Procurement), a registrelor de sănătate electronice, a reţelei e-justiţie şi a serviciilor legate de domeniul vamal. Fondurile ar urma să fie utilizate pentru asigurarea interoperabilităţii şi pentru acoperirea costurilor legate de funcţionarea infrastructurii la nivel european, în acest fel conectându-se infrastructurile statelor membre.
„Iniţiativa Project Bonds Europa 2020 urmăreşte un dublu obiectiv: să dea un nou impuls pieţelor de obligaţiuni pentru finanţarea de proiecte şi să sprijine promotorii proiectelor de infrastructură pentru ca aceştia să atragă finanţare pe termen lung de la sectorul privat. Ea ar oferi un mijloc de a reduce riscul pentru investitorii terţi care caută oportunităţi de investiţii pe termen lung.
Comisia propune lansarea unei faze pilot în perioada 2012-2013, rămânând însă în actualul cadru financiar multianual. În faza pilot vor fi avute în vedere 5-10 proiecte, în primul rând acele proiecte care se află într-un stadiu destul de avansat al procesului de atribuire şi de finanţare sau care au nevoie de o refinanţare, după faza de construcţie, în unul sau în mai multe din cele trei sectoare avute în vedere – transporturile, energia şi reţelele în bandă largă. Faza pilot va fi gestionată de BEI”, conchide Giosan.