Noutăţi privind cadrul legislativ legat de asociaţii şi fundaţii


A intrat în vigoare Legea Nr. 145 din 23 iulie 2012 pentru modi­ficarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii publicată în Monitorul Oficial nr. 517 din 26 iulie 2012.

Astfel, Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicată în Monitorul Ofi­cial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu mo­di­ficări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi com­ple­tările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează: „O asociaţie, fundaţie sau federaţie poate fi recunoscută de Guvernul României ca fiind de utilitate publică dacă sunt întrunite cumulativ urmă­toarele condiţii: activitatea acesteia se desfăşoară în interes general sau al unor colectivităţi, după caz; funcţionează de cel puţin 3 ani şi a realizat o parte din obiectivele sta­bilite, făcând dovada unei activităţi neîntrerupte prin acţiuni semni­fi­cative; prezintă un raport de acti­vitate din care să rezulte des­fă­şu­rarea unei activităţi anterioare sem­nificative, prin derularea unor pro­grame ori proiecte specifice sco­pu­lui sau, însoţit de situaţiile finan­ciare anuale şi de bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publică; deţine un patri­mo­niu, logistică, membri şi personal an­­gajat, corespunzător îndeplinirii sco­pului propus; face dovada exis­tenţei unor contracte de colaborare şi parteneriate cu instituţii publice sau asociaţii ori fundaţii din ţară şi din străinătate; face dovada obţi­ne­rii unor rezultate semnificative în ceea ce priveşte scopul propus sau prezintă scrisori de recomandare din partea unor autorităţi com­pe­tente din ţară sau din străinătate, care recomandă continuarea acti­vi­tă­ţii. Recunoaşterea unei asociaţii sau fundaţii ca fiind de utilitate pu­blică se face prin hotărâre a Gu­ver­nului. în acest scop, asociaţia sau fundaţia interesată adresează o cerere Secretariatului General al Guvernului, care o înaintează, în termen de 15 zile, organului de spe­cialitate al administraţiei publice centrale în a cărui sferă de com­pe­tenţă îşi desfăşoară activitatea. Recunoaşterea utilităţii publice incumbă asociaţiei sau fundaţiei următoarele obligaţii: obligaţia de a menţine cel puţin nivelul activităţii şi performanţele care au determinat re­cunoaşterea; obligaţia de a co­mu­nica autorităţii administrative com­petente orice modificări ale ac­tu­lui constitutiv şi ale statutului, pre­cum şi rapoartele de activitate şi si­tuaţiile financiare anuale; auto­ri­ta­tea administrativă are obligaţia să asigure consultarea acestor docu­mente de către orice persoană inte­re­sată; obligaţia de a publica, în extras, în termen de 3 luni de la în­che­ierea anului calendaristic, ra­poar­tele de activitate şi situaţiile fi­nanciare anuale în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în Registrul naţional al per­soa­ne­lor juridice fără scop patrimonial. Mo­delul extrasului situaţiilor finan­ciare se aprobă prin ordin al mi­nis­trului finanţelor publice. În cazul în care asociaţia sau fundaţia nu mai îndeplineşte una ori mai multe dintre condiţiile  care au stat la baza recunoaşterii utilităţii publice, Gu­ver­nul va retrage, prin hotărâre, sta­tutul de recunoaştere a utilităţii publice, la propunerea autorităţii administrative competente sau a Ministerului Justiţiei.”