Modificări şi completări ale Codului de Procedură Fiscală


finante_sediuDirecţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează că, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 30 ianuarie 2012, a fost publicată Ordonanţa Guver­nului nr. 2/2012 prin care au fost adu­se o serie de modificări şi com­pletări Codului de Procedură Fis­cală, pe care le prezentăm în sinteză în documen­tarul fiscal de mai jos.

În condiţiile art. 27 din Codul de Procedură Fiscală referitor la răspunderea solidară va răspunde solidar cu debitorul şi reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinţă, declară băncii că nu deţine alte disponibilităţi băneşti, cu excepţia celor necesare plăţii drepturilor salariale, a impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, reţinute la sursă.

S-a introdus obligativitatea înre­gis­trării la organul fiscal a domiciliului fiscal în toate cazurile în care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea unei cereri de modifi­care a domiciliului fiscal şi a actelor doveditoare. Termenul de soluţionare a cererii este de 15 zile lucrătoare de la data depunerii aces­teia la organul fiscal competent. Orga­nul fiscal va emite din oficiu decizie de modificare a domiciliu­lui fiscal ori de câte ori constată că domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social iar contribuabilul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal. Data schimbării domiciliului fiscal va fi data comunicării deciziei de verificare a domiciliului fiscal.

A fost redefinit acordul de preţ în avans ca fiind actul administrativ emis de ANAF în vederea soluţionării unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea condiţiilor şi modalităţilor în care urmează să fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preţurile de transfer, în cazul tranzacţiilor efec­tuate între persoane afiliate. Tran­zacţiile viitoare care fac obiectul acor­dului de preţ în avans se apreciază în funcţie de data depunerii cererii.

În scopul soluţionării cererii pri­vind soluţia fiscală individuală antici­pată sau acordul de preţ în avans, organul fiscal competent se poate deplasa la domiciliul fiscal al contri­bua­bilului sau în alt loc stabilit de comun acord cu acesta pentru anali­zarea documenta­ţiei în vederea fun­da­mentării proiec­tului de soluţie fis­cală individuală anticipată sau acord de preţ în avans sau poate solicita contribuabilului clarificări cu privire la cerere şi/sau documentele depuse.

S-a stabilit că actele adminis­tra­tive fiscale emise prin intermediul unui centru de imprimare masivă sunt valabile şi dacă nu poartă semnătura persoanelor împuternicite ale organu­lui fiscal şi ştampila organului emitent. Categoriile de acte administrative fiscale care se emit de organele fiscale în aceste condiţii vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice care se emite în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

S-a modificat procedura de comunicare a actului administrativ fiscal în sensul că acesta se comunică prin remiterea actului administrativ fiscal contribuabilu­lui/îm­puternicitului dacă se asigură primirea sub semnă­tură a acestuia sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Actul admi­nis­trativ fiscal poate fi comunicat şi prin mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmi­terea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia şi dacă contribuabilul a solicitat expres acest lucru. Comu­nicarea prin publicitate se efectuează numai în cazul în care comunicarea actului nu a fost posibilă prin modalităţile menţionate anterior.

S-a introdus ca sarcină a probei în vederea stabilirii scopului sau conţi­nutului economic al unor tranzacţii obligativitatea contribuabililor de a prezenta, la solicitarea organului fis­cal competent şi la termenele stabilite de acesta, a dosarului tranzacţiei în situaţia în care nu există un instru­ment juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii. Con­ţinutul dosarului tranzacţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF care se va emite în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

S-a introdus posibilitatea plătito­rului de venit de a solicita organului fiscal atribuirea codului de identificare fiscală şi pentru contribuabilii nerezi­denţi persoane juridice care reali­zează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, iar impozitul reţinut este final. Până în prezent aceşti contribuabili trebuiau să-şi numească un împuternicit care să le îndeplinească obligaţiile.

A fost abrogată prevederea po­trivit căreia modificarea din oficiu a domici­liului fiscal ori de câte ori se constată că aceasta nu corespunde stării de fapt reale să se facă prin decizie emisă de organul fiscal com­petent, după ascultarea prealabilă a contribuabilului.

Condiţiile în care se solicită dosa­rul preţurilor de transfer necesar pentru stabilirea preţurilor de transfer la contribuabilii care desfăşoară tran­zacţii cu persoane afiliate de către organul fiscal competent şi conţinutul dosarului tranzacţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF care se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

S-au introdus prevederi referitoa­re la procedura amiabilă pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri atât în cazul convenţiilor de evita­re/eli­minare a dublei impuneri, cât şi pentru eliminarea dublei impuneri între persoane afiliate.

S-a introdus obligativitatea orga­nizării evidenţei creanţelor fiscale potrivit căreia organele fiscale com­pe­tente organizează evidenţa creanţelor fiscale şi modul de stingere a acestora pentru fiecare contribuabil. Procedura de acces la informaţiile din evidenţa creanţelor fiscale pentru contribuabili se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF care se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

S-a introdus posibilitatea eliberării certificatului de atestare fiscală pentru o societate comercială inclusiv la soli­citarea persoanelor care deţin părţi sociale la societatea comercială res­pectivă.

S-a introdus obligaţia organului fiscal de a restitui din oficiu sumele încasate prin poprire, în plus faţă de creanţele fiscale pentru care s-a înfiinţat poprirea în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data încasării.În situaţia în care debitorul înregistrează obligaţii fiscale restante sumele încasate în plus se vor restitui numai după efectuarea compensării.

În cazul nerespectării termenului de restituire (5 zile lucrătoare de la data încasării sumelor) a sumelor încasate prin poprire, în plus faţă de creanţele fiscale pentru care s-a înfiinţat poprirea contribuabilii au dreptul la dobândă din ziua următoare expirării termenului până la data stingerii. Acordarea dobânzilor se face la cererea contribuabililor.

S-a introdus ca şi sancţiune pentru nerespectarea termenului de întocmire a deciziei de ridicare a măsurilor de executare silită (2 zile de la data încetării executării silite), răspunderea patrimo­nială a statului şi a unităţii administrativ teritoriale pen­tru prejudiciile cauzate contribua­bi­lu­lui de funcţionarii publici din cadrul orga­nelor fiscale, în exercitarea atribu­ţiilor de serviciu.

S-a introdus obligativitatea orga­nu­lui de executare de a ridica popri­rea bancară pentru sumele care depă­şesc cuantumul creanţelor îns­crise în adresa de înfiinţare a popririi dacă din informaţiile comunicate de bănci rezultă că sumele indisponi­bi­lizate în favoarea organului de execu­tare acoperă creanţele fiscale înscrise în adresa de înfiinţare a popririi şi sunt îndeplinite condiţiile pentru realizarea creanţei, precum şi în situaţia în care organul de executare constată că poprirea a rămas fără obiect.

S-a introdus limitarea indisponi­bilizării sumelor existente şi a celor viitoare provenite din încasările zilnice în conturile în lei şi în valută la suma necesară pentru realizarea obligaţiei ce se execută silit, astfel cum aceasta rezultă din adresa de înfiinţare a popririi. Băncile pot proceda la decontarea documentelor de plată în cazul sumelor necesare plăţii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, reţinute la sursă, dacă din declaraţia pe propria răspun­dere a debitorului sau reprezentantului legal, rezultă că debitorul nu deţine alte disponibilităţi băneşti.

Codul de Procedură Fiscală a fost completat cu un nou titlu “Cooperarea administrativă în domeniul fiscal” ale cărui prevederi vor intra în vigoare începând cu 01.01.2013. Noul titlu cu­prinde reglementări privind: sfera de aplicare, schimbul de informaţii cu alte state membre UE, cooperarea admi­nistrativă prin efectuarea de controale simultane, cereri de notificare, con­diţiile cooperării administrative, obli­gaţiile reciproce, formularele utilizate etc.