Moare zâmbetul? Teatrul salvează România…
• Note de spectator
Cineva scria pe un blog că, astăzi, lacrimile spală toate zâmbetele românilor. Să fie adevărat? M-am convins, încă o dată, că zâmbetul nu dispare la noi cu una cu două. Fie ger de crapă pietrele, fie căldură tropicală (verile, în ultimul timp, ne iubesc ca pe o Sahară!), fie foamete cu vitrinele încărcate cu bunătăți culinare, fie că trăiești cu „sabia lui Damocles”* deasupra capului, că mâine, poimâine ești aruncat în stradă (profesor sau polițist, jandarm sau lucrător la fisc, ce-oi fi!) – românul s-a experimentat cum să iasă din „pricină”: printr-un banc bun, printr-o glumă, prin haz de necaz, printr-un zâmbet!
Așadar, zâmbetul nu moare niciodată la români! Teatrul îl salvează…
… Ziua Mondială a Teatrului a fost onorată la Râmnicu Vâlcea de Municipalul ARIEL cu premiera unei gustoase comedii – ARLECCHINO&CO. – ce se încadrează în suita spectacolelor de veche tradiție ale Comediei dell’Arte. Pusă în scenă de maestrul Gelu Badea (cunoscut regizor, dar și dascăl emerit de teatru), farsa dulce-amară, cu tușe picante și în spre realitatea de azi (cine are bani mulți, chiar și pe măgar îl face doctor!), a fermecat, timp de două ore, o sală cultivată, alcătuită din mari îndrăgostiți de teatru (din rândul cărora, din păcate, au absentat mai marii zilei, dintr-o parte sau alta a politicii, ocupați, pesemne, cu pregătirea viitoarei lupte electorale pentru fotolii ceva mai… calde și bănoase!). Cei aproape două sute de iubitori ai Thaliei prezenți luni seara în Sala Ostroveni, fascinați de un spectacol de zile mari, au aplaudat minute în șir o trupă de actori de nota 10 cu plus, care au demonstrat și de această dată că au talent cu carul, în palmaresul lor regăsindu-se spectacole de notorietate, apreciate în țară și pe scene internaționale, mai cu seamă cele ce poartă semnătura regizorală a Doinei Migleczi, după opinia celui care semnează aceste rânduri, una dintre marile personalități ale teatrului românesc contemporan, îndrăgostită cu toată ființa de arta scenică.
Decorul – un muzeu, cu personaje care ne amintesc de lumea comediei lui Goldoni. În prim-plan, un personaj magnific, Arlecchino, interpretat de mult-talentata Ariana Șerban, care a jucat dezinvolt, cu parfumul specific personajului comic (îndrăgit mai bine de 200 de ani!), rol care i se potrivește ca o mănușă. În aceeași notă au evoluat și ceilalți actori, talentați și ingenioși în partituri cu imagini regizorale inspirate (mai puțin cea cu ușa și repetata întrebare, până la enervare: cine este?): Gabriel Popescu (un actor de mare forță scenică, etalând deliciu și multă imaginație într-un rol în travesti – Isabela), Mădălina Floroaica (Colombina), Alin Holca (Pantalone), Juliet Attoh (Dotore), Cornel Șerban (Celio), Ionuț Mocanu (Capitano) și Emil Șerban (Paznicul Muzeului).
Așadar, Municipalul ARIEL ne-a adus în dar, de ziua Mondială a Teatrului, un spectacol care răspunde de minune mesajului adresat, anul acesta, întregii lumi de una dintre cele mai de seamă reprezentante a teatrului african, prof. univ. dr. Jessica A. Kaahwa, dramaturg de primă linie, în aceeași măsură actriță și regizor: „…Să promovați teatrul ca pe un instrument universal de dialog, transformare și reformă socială.”
*) De unde vine „sabia lui Damocles”? O spun, ca să priceapă și unii politicieni ai zilei, de la putere sau din opoziție. Vorba românească, nimeni nu e bătut în cuie, este mereu actuală, ca și expresia ce voi s-o explic… Se zice că Damocles, curtean al lui Dionisos cel Bătrân, tiranul Siracuzei, a fost ca mai toţi curtenii… curtenitor şi linguşitor. Spunea că nu există mai mare fericire decât să fii tiran. Spre a-i da o lecţie, Dionisos, la un ospăţ, l-a aşezat în locul său pe tron şi a poruncit să i se acorde toate onorurile regeşti. Dar tocmai când Damocles se lăfăia în voie, tiranul i-a cerut să se uite și în sus. De tavan, exact deasupra capului lui Damocles, atârna o sabie fără teacă prinsă doar într-un fir de păr de cal. Îi arăta, astfel, primejdiile care îl pândesc, în orice moment, pe orice tiran… Și nu numai pe tiran!