Martie vine cu obligații pentru rentierii agricoli


Pentru vizarea carnetului de rentier agricol, solicitantul (ren­ti­e­rul personal ori prin mandatar / curator / tutore), trebuie să semneze o declaraţie pentru obţinerea vizei anuale, conform anexei care face parte integrantă din prezentele norme metodo­logice, însoţită de următoarele documente, pe baza cărora persoana desemnată de către Centrul judeţean al APIA, res­pectiv al Municipiului Bucureşti, va verifica conformitatea docu­mentelor originale cu copiile existente la dosar şi în cazul persoanelor pensionate pe caz de boală va certifica copiile depuse ale deciziilor de la comisia de expertiză medicală: carnetul de rentier agricol; actul de identitate al solicitantului; decizia de la comisia de expertiză medicală – pentru solicitanţii pensionaţi pe caz de boală, în original. Decizia de la comisia de expertiză medicală se depune în copie; procură notarială autentificată / curatelă / hotărâre judecă­to­rească definitivă şi irevocabilă din care să reiasă că solicitantul este tutore legal al rentierului agricol, în original, numai pentru cazurile în care solicitarea vizării car­netului de rentier agricol este făcută de un reprezentant legal; contractul / contractele de aren­dare încheiat/încheiate până la data de 30 septembrie 2011, cu respectarea prevederilor Legii arendării nr. 16/1994*), cu modi­ficările şi completările ulterioare, sau încheiat/încheiate după data de 1 octombrie 2011, cu respec­tarea prevederilor Codului civil.*) Legea nr. 16/1994 a fost abrogată prin art. 230 lit. r) din Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011; extras de cont pe numele rentie­rului agricol, deschis la oricare bancă de pe teritoriul României, în lei. „În cazul în care se constată că datele declarate de solicitanţi nu corespund realităţii, dreptul de a primi rentă viageră agricolă se suspendă până la data comple­tării dosarului conform prevede­rilor legale în vigoare. Solicitanţii prezintă la oricare Centru jude­ţean al APIA, res­pectiv al Municipiului Bucureşti, documen­tele menţionate mai sus, în origi­nal, pe baza cărora angajatul APIA va certifica copiile depuse. După certificare, ori­gina­lele vor fi restituite solicitanţilor. Plata rentei viagere agricole, conform preve­de­rilor art. 6 alin. 1 şi alin. 2, din Legea 247/2005 Titlul XI, se efectuează într-o singură rată anuală, până la data de 30 noiembrie a anului următor celui pentru care aceasta este dato­rată, prin raportarea la cursul me­diu de schimb valutar calculat de Banca Naţională a României din anul pentru care aceasta se dato­rea­ză, prin mandat poştal sau vira­ment bancar. Renta viageră agricolă încetează la data dece­su­lui rentierului. În cazul dece­su­lui rentierului, renta datorată aces­tuia în anul 2015poate fi încasată de moştenitorii săi, cu condiţia respectării prevederilor art.7 din Legea 247/2005 Titlu XI, doar dacă, până la 31 august 2016, moştenitorii vor depune la oricare Centru judeţean al APIA, res­pectiv al Municipiului Bucu­reşti, carnetul de rentier al defunctului (obligatoriu), certi­ficatul de deces (original şi copie), actul de succe­siune (certificat de moştenitor sau certificat de calitate de moştenitor, certificat de legatar, hotărâre jude­că­torească de succesiune inves­tită cu formula ,,definitivă şi irevo­cabilă” (original şi copie), B.I/C.I. / paşaport al moştenitorului (origi­nal şi copie), împuternicire / declaraţie notarială din care să reiasă acordul celorlalţi moşte­ni­tori privind solicitarea şi încasarea rentei viagere agricole datorată rentierului (original), precum şi un extras de cont pe numele solicitantului”, este explicația directorului executiv al APIA Vâlcea, Adrian Pintea.