Mai puţin de jumătate dintre oraşe vor avea bani să asigure servicii de strictă necesitate


Mai puţin de jumătate dintre cele peste 3.000 de comune, oraşe şi municipii vor avea banii necesari pentru asigurarea funcţionării unor servicii de strictă necesitate oricărei comunităţi, ca urmare a noului mecanism al echilibrării bugetelor locale, estimează Asociaţia Oraşelor din România: „Prin Legea nr.186/ 2014 a bugetului de stat pe 2015 s-a aprobat ca anul acesta echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor să se facă prin asigurarea unor limite de venituri proprii pe categorii de unităţi administrativ-teritoriale, luând în calcul veniturile proprii realizate pe 2013 astfel: 1.500.000 de lei pentru comune, 6.000.000 de lei pentru oraşe, 20.000.000 de lei pentru municipii, 50.000.000 de lei pentru municipii reşedinţe de judeţ, 80.000.000 de lei pentru judeţe. În urma adoptării acestor limite de venituri proprii, doar mai puţin de jumătate dintre cele 3.181 de comune, oraşe şi municipii pot avea speranţa că vor avea sumele necesare pentru asigurarea funcţionării unor servicii de strictă necesitate oricărei comunităţi”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Oraşelor din România. Prin urmare, Asociaţia Oraşelor din România crede că în cazul acestor uat-uri (comune, oraşe şi municipii) alocarea sumelor prevăzute de HG 14/14 iunie 2015 privind repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor din cota de 18,5% din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale reprezintă un pas esenţial pentru asigurarea bugetului minim de funcţionare a acestora. “Din păcate, în lipsa unei fundamentări corecte şi în lipsa unei consultări cu structurile asociative ale unităţilor administrativ-teritoriale, au fost comise mai multe erori, esenţiale în demersul pentru o echilibrare corectă a bugetelor locale pentru cealaltă jumătate a unităţilor administrativ-teritoriale. În acest fel, 661 de unităţi administrativ-teritoriale (512 comune, 88 oraşe şi 61 municipii) au fost excluse de la prima etapă a echilibrării, primind sume nesemnificative în cea de-a doua etapă (de regulă câteva zeci sau sute de lei), la care se adaugă aproximativ 1.000 uat-uri (comune, oraşe şi municipii) care au primit sume de echilibrare mai mici decât anul trecut. Pentru oraşe când spunem mai puţin decât anul trecut ne referim la sume de până la 3-4 milioane lei, care reprezintă o pierdere de aproximativ un sfert din bugetele oraşelor respective, în unele cazuri chiar mai mult”, se arată în comunicat.