Litigiile comerciale, o nouă cotitură


• Comisia Europeană a adoptat o directivă prin care consumatorii vor avea acces la o modalitate eficientă şi necostisitoare de soluţionare a litigiilor cu comercianţii, indiferent de produsele pe care le achiziţionează

Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea, informează că, re­cent, CE a adoptat o directivă privind soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) în materie de consum care se bazează pe o parte neutră (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) şi este mai ieftină, mai rapidă şi mai simplă decât apelarea la o instanţă judecă­to­rească. Conform directivei, entităţile SAL vor trebui să îndeplinească anumite cri­terii de calitate, adică să fie bine pre­gă­tite, imparţiale, transparente, eficiente şi echitabile; întreprinderile vor informa con­sumatorii în legătură cu entitatea SAL care poate soluţiona un potenţial litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu aceştia; entităţile SAL vor soluţiona litigiile în termen de 90 de zile.

În acelaşi timp, a fost  adoptat un regulament privind soluţionarea online a litigiilor care va crea o platformă online la nivelul UE („platforma SOL”) care oferă consumatorilor şi întreprinderilor un punct de intrare unic pentru soluţionarea online a litigiilor referitoare la achiziţiile efectuate online în alt stat membru al UE. Acest punct de intrare unic european va transmite automat reclamaţia consu­ma­torului către entitatea SAL naţionala com­petentă. De asemenea, va facilita solu­ţionarea litigiului în termen de 30 de zile.