Litigiile comerciale, o nouă cotitură
• Comisia Europeană a adoptat o directivă prin care consumatorii vor avea acces la o modalitate eficientă şi necostisitoare de soluţionare a litigiilor cu comercianţii, indiferent de produsele pe care le achiziţionează
Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea, informează că, recent, CE a adoptat o directivă privind soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) în materie de consum care se bazează pe o parte neutră (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) şi este mai ieftină, mai rapidă şi mai simplă decât apelarea la o instanţă judecătorească. Conform directivei, entităţile SAL vor trebui să îndeplinească anumite criterii de calitate, adică să fie bine pregătite, imparţiale, transparente, eficiente şi echitabile; întreprinderile vor informa consumatorii în legătură cu entitatea SAL care poate soluţiona un potenţial litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu aceştia; entităţile SAL vor soluţiona litigiile în termen de 90 de zile.
În acelaşi timp, a fost adoptat un regulament privind soluţionarea online a litigiilor care va crea o platformă online la nivelul UE („platforma SOL”) care oferă consumatorilor şi întreprinderilor un punct de intrare unic pentru soluţionarea online a litigiilor referitoare la achiziţiile efectuate online în alt stat membru al UE. Acest punct de intrare unic european va transmite automat reclamaţia consumatorului către entitatea SAL naţionala competentă. De asemenea, va facilita soluţionarea litigiului în termen de 30 de zile.