Legea certificatelor de producător poate îngropa definitiv administrațiile publice locale? „Marea bulibășeală” poate aduce primăriile vâlcene în procese de sute de mii de lei


• edilii s-au răsculat degeaba pentru că n-au personal ca să aplice legea iar termenii acesteia pot să aducă în faliment zeci și zeci de administrații locale

După cum vă informam și în edițiile anterioare, noua lege referitoare la condițiile în care trebuie să se desfășoare comercializarea în piețele agroalimentare stabilește că vechile certificate de producător agricol sunt înlocuite de atestatul de producător și carnetul de comercializare a produselor. Cele două documente sunt obligatorii, atestatul de producător confirmă că fermierii desfășoară o activitate economică, iar carnetul de comercializare este un document nou care îi oferă fermierului posibilitatea de a vinde produsele agricole obținute în ferma sau gospodăria proprie. Ambele documente se emit de primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-și valorifice produsele obținute în gospodăria proprie. Filele din carnetul respectiv sunt completate în trei exemplare, pentru orice fel de vânzare de produse agricole, în orice cantitate și structură sortimentală, indiferent de calitatea cumpărătorului (persoană fizică sau juridică). Dintre acestea, unul este remis cumpărătorului, unul este păstrat de vânzător, iar ultimul rămâne în carnet, în vederea restituirii acestuia primăriei emitente, în termen de 15 zile lucrătoare de la data utilizării ultimei file. Carnetul de comercializare trebuie completat și în cazul transportului de produse agricole, indicând cantitățile și sortimentele transportate. Nerespectarea regulilor privind utilizarea carnetului de comercializare se sancționează cu amendă: de la 12 mii lei la 37.500 lei. Până aici, toate bune și frumoase pentru primării numai că amenzile sunt consistente si pentru primarii care semnează în alb atestate de producător sau carnete de comercializare: între15 mii lei și 22.500 lei! Ca misiunea să fie și mai grea pentru aleși care oricum duceau lipsă de personal pentru această sarcină, termenul legal este de doar cinci zile, între data solicitării și cea a emiterii actelor, interval în care trebuie controlată toată documentația. Într-o ședință recentă la Consiliul Județean, primarii s-au revoltat pentru această prevedere din simplul motiv că, dacă nu reușesc în cinci zile să întocmească și să verifice dosarul, orice amendă luată de țăran în piețe poate să se întoarcă împotriva lor printr-un proces civil.