Învățământul tehnologic, bătaia de joc a Ministerului Educației!


Învățământul tehnologic și cel profesional reprezintă pepiniera meseriașilor din România, investiția în acest tip de învățământ este singura cale prin care se poate salva, în al doisprezecelea ceas, piața muncii din țara noastră. Din acest motiv, Ministerul Educației ar trebui să-și arate interesul, și nu nepăsarea, față de acest tip de învățământ. În ciuda declarațiilor publice ale Ministerul Educației privind susținerea învățământului tehnologic, sunt destule motive care dovedesc profund indiferență și necunoaștere a particularităților acestui tip de învățământ. Iată câteva dintre motivele care au produs indignare în rândul cadrelor didactice care își desfășoară activitate în licee tehnologice, ale elevilor și părinților:
Conform Notei Ministerului Educației Naționale nr. 3302/DGISSEP/2.11.2018 cu privire la perioadele de desfășurare a examenelor de corigențe în anul școlar 2018-2019, perioada de desfășurare a examenelor de corigență pentru toate clasele este 15-25 iulie 2019. Acest lucru nu este corelat cu structura anului școlar pentru învățământul tehnologic unde elevii de clasa a IX-a au luat vacanță pe data de 19 iulie, adică exact la mijlocul perioadei în care se desfășoară examenele de corigență! Acestor elevi, dar și celor de clasa a X-a care au terminat cursurile pe data de 12 iulie, „specialiștii” din minister nu le dau posibilitatea să se pregătească pentru susținerea acestor examene!
O altă situație extrem de gravă este cea a transferurilor de elevi de la liceele tehnologice, cu precădere către colegiile naționale, fapt care conduce la existența unor clase cu efective care uneori depășesc 40 de elevi și a altora care sunt în pericol de desființare ca urmare a plecării elevilor. Deși în lege sunt stipulate clar condițiile în care se pot face transferuri, sunt găsite aproape întotdeauna acele „situații excepționale” care permit aprobarea acestora, chiar de către MEN! Amintim, din nou, „minților luminate” din minister că în Strategia educaţiei şi formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020, aprobată prin HG 317/2016 este prevăzută ca țintă strategică: „Creşterea ponderii elevilor cuprinşi în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul profesional la 60% în 2020, față de 49,8% în 2014”.
În județul Vâlcea, situația transferurilor elevilor de la liceele tehnologice către colegiile naționale este alarmantă! Cum poate funcționa eficient și cum se poate face educație de calitate în clase cu 40 de elevi? Cine avizează funcționarea unor clase cu mult peste numărul permis de lege? Cum să pui în pericol funcționarea unor clase de liceu tehnologic din cauza migrației școlare fără ca acest fenomen să fie stopat, cercetat și sancționat? Cine achită „nota de plată” pentru acest dispreț sau nepăsare față de învățământul tehnologic? Acestea sunt întrebări la care așteptăm răspuns de la conducerea Inspectoratului Școlar Județean Vâlcea și de la cea a Ministerului Educației Naționale.
• Comisia socio-profesională a cadrelor didactice liberale Vâlcea