Intenţionăm să ne extindem şi pe alte pieţe din estul României


• În doi ani, producţia USG va creşte cu 15%
• Estimăm o creştere a cererii de sodă, am remarcat deja o revenire a pieţei

Witold Urbanowski, directorul gene­ral al companiei Uzinele Sodice Govora (USG), a oferit un interviu ziarului BURSA, în care a abordat problemele cu care se confruntă compania, la cârma căreia se află de anul trecut, pe piaţa pe care activează şi a analizat oportunităţile economice şi perspectivele acesteia pentru anul 2014. Domnia sa ne-a explicat care sunt motivele care stau la baza deciziei de delistare a companiei de la Bursa de Valori şi care sunt planurile de viitor ale USG.

Reporter: Care sunt motivele care stau la baza deciziei de delistare a companiei de la bursă?
Witold Urbanowski: Toate companiile din segmentul de sodă, care fac parte din Ciech Chemical Group, sunt în mod direct sau indirect deţinute în proporţie de 100% de compania mamă. Am decis să aplicăm o manieră asemănătoare şi pentru US Govora. Achiziţionarea a 100% din acţiuni va face managementul mai uşor şi va permite optimizarea ope­ra­ţiunilor de finanţare. Va creşte, de ase­menea, flexibilitatea în implementarea operaţiunilor de restructurare. Tocmai ne delistăm de pe piaţa de capital locală pentru a asigura flexibilitate în procesul de decizie şi implementarea programului de restructurare. Suntem concentraţi pe eficientizarea proceselor şi creşterea capa­cităţii de producţie. Investiţiile vor fi făcute de către grup numai cu această con­diţie, a controlului permanent al eficienţei.

Reporter: Ce măsuri aţi luat în cadrul USG de când aţi preluat conducerea companiei? Cum a fost anul 2013?
Witold Urbanowski: USG a trecut printr-o perioadă dificilă în 2013. A fost necesar să se restructureze drastic, să facă economii, să schimbe procesele, să optimizeze resursele, să lupte cu datorii istorice, să găsească soluţii de a menţine compania operaţională şi să răspundă presiunilor sociale, în timp ce opera o reducere cu 23% a dimensiunilor echi­pei. De la preluarea companiei, la sfâr­şi­tul anului 2006, Grupul a finanţat trans­for­marea USG cu aproximativ 130 de mili­oane EUR, în timp ce compania a acumulat aproximativ 100 de milioane USD pierderi, între 2007 şi 2012. Au fost făcute eforturi, dar nu suficiente.    Astfel, începând cu luna mai din 2013, noul management USG a fost nevoit să intro­ducă un control al costurilor foarte strict, să renegocieze contractele şi datoriile, să asigure optimizarea forţei de muncă, să schimbe structura companiei, sepa­rând producţia de activităţile suport, să implementeze noi metode de eficientă şi siguranţă. Între timp, USG a deschis ca­na­lele de comunicare cu autorităţile lo­cale, deoarece USG este o parte impor­tantă a platformei Chimice Rm. Vâlcea şi se află în conexiune directă cu alte companii locale, aşa cum sunt CET Govora, furnizorul de abur, sau cel de calcar şi saramură, Salrom. USG a iniţiat discuţii pentru a găsi soluţii comune, având în vedere faptul că toate compa­niile locale se confruntă cu consecinţele declinului Oltchim şi incertitudinile me­diu­lui economic. Pe ansamblu, USG a progresat în ultimele luni din 2013 mai mult decât înainte, în privinţa stabilităţii economice. Eforturile noastre au fost recunoscute de Consiliul de Adminis­traţie al Grupului Ciech care a alocat o primă nouă tranşă de investiţii pentru următorii doi ani, ceea ce ne va permite o creştere a capacităţii de producţie. Totuşi, toate investiţiile ce se vor face sunt condiţionate de succesul companiei în a-şi păstra eficienţa operaţională.

Reporter: Care sunt greutăţile cu care se confruntă societatea în această perioadă?
Witold Urbanowski: Este, după cum vă puteţi da seama, o situaţie complexă. Pe plan local suntem prinşi într-un domino. Suntem de 7 ani pe pierderi, în ciuda investiţiilor făcute şi a restructu­rărilor iniţiale. Furnizorii noştri trec şi ei prin momente dificile şi încearcă să îşi susţină activitatea în condiţiile insolvenţei principalului lor client – Oltchim. Au de acoperit, de asemenea, noi obligaţii ce rezultă din noile reglementări de mediu care implică noi presiuni pe resurse. În aceste condiţii, USG trebuie să planifice activitatea pe termen lung şi are nevoie de garanţii privind posibilitatea partene­rilor de a livra produsele şi serviciile ne­ce­sare. Întregul lanţ este afectat de declinul economic al regiunii, reducerea volu­melor, descreşterea preţului produ­selor şi creşterea preţurilor la energie. La nivel internaţional, piaţa este înalt competitivă, noi companii vor deschide capacităţi în regiune, crescând astfel incertitudinea şi potenţiala presiune pe preţ. Întregul grup Ciech a început o transformare profundă din 2012 şi a reuşit să se reaşeze pe noi baze care răspund acestor provocări.

Reporter: Ce investiţii s-au făcut în perioada 2012-2013?
Witold Urbanowski: După insolvenţa Oltchim, Grupul a oprit investiţiile, în 2013, întrucât nu era sigur că USG va pu­­tea să se restructureze cât era nece­sar pentru a supravieţui. De aceea ne-am concentrat pe eficientizare, atingerea pragului de pierderi zero şi abia de acum ne putem gândi, gradual, la investiţii.

Reporter: Ce investiţii se vor efectua în acest an şi în perspectivă?
Witold Urbanowski: În acest an vom investi într-un nou calcinator şi în echipamentele adiţionale, ceea ce ne va permite o creştere a producţiei cu 15% pe an. Vom finaliza programul de investi­ţie în 2 ani când ne-am propus să produ­cem peste 500.000 tone de sodă pe an.

Reporter: Aţi accesat fonduri europene?
Witold Urbanowski: Nu am accesat fonduri europene până acum. La sfârşitul anului trecut am format o echipă specială de proiect pentru a aborda acest tip de finanţări. Avem în vedere cooperarea cu parteneri locali şi autorităţi pentru a contura proiecte integrate în sprijinul întregii Platforme Chimice.

Reporter: Cum se prezintă piaţa internă pe care activaţi şi ce fel încurajează sau ar trebui să încurajeze statul acest segment?
Witold Urbanowski: Grupul Ciech esti­mează o creştere stabilă a cererii de sodă, în ciuda unui mic declin al preţu­rilor, la sfârşitul anului 2012, în regiunea în care îşi desfăşoară activitatea. Am remarcat deja o revenire a pieţei, unul din motivele de bază ale planurilor de investiţii privind creşterea producţiei USG. Avem nevoie de sprijin pentru a face USG sustenabilă pe termen lung. Avem nevoie de transparenţa planurilor auto­rităţilor privind asigurarea supravie­ţuirii platformei Chimice, pentru a ne putea integra. Dificultăţi avem cu toţii şi numai împreună putem găsi soluţii. Ciech Group este pregătit pentru planu­rile pe termen lung ale USG, dar acestea sunt valide numai dacă sunt integrate în planurile pentru regiune, dacă există garanţii pe termen mai lung în privinţa politicilor de dezvoltare ale furnizorilor. De exemplu, avem nevoie de siguranţa unor contracte pe termen lung cu furni­zorii noştri de materie primă. Nu există niciun motiv să investim în dezvoltarea USG dacă nu avem posibilitatea de a asigura volumele necesare de materie primă de la furnizorii existenţi. Acest tip de cooperare poate fi moderat în intere­sul dezvoltării întregii comunităţi de către autorităţile locale. De acest tip de suport avem nevoie şi sperăm, prin dialog cons­tant şi implicare, să-l obţinem. Credem şi sperăm în revenirea economiei României – în mod special în domeniul construc­ţiilor. 

Reporter: Ce ne puteţi spune despre portofoliul de comenzi şi contracte pentru acest an?
Witold Urbanowski: Capacitatea noastră de producţie este de 430.000 de tone de sodă pe an şi, la fel ca în 2013, vom vinde tot ce producem. Avem con­tracte pe termen lung pe piaţa locală – aproximativ 25% din producţie – şi expor­tăm 75% în regiune (Ungaria, Bul­garia, Moldova, Orientul Mijlociu, India). De asemenea, intenţionăm să ne extindem şi pe alte pieţe din estul României, împreună cu alte companii din grup.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre portofoliul de produse al companiei, furnizorii şi clienţii acesteia?
Witold Urbanowski: USG este unicul producător din România de sodă şi silicat de sodiu lichid şi solid. Produsele noas­tre sunt utilizate în industria chimică, sticlă, detergenţi, oţel, metalurgie, pre­cum şi în producţia de hârtie, construcţii, foraj şi tratarea apei. Principalii noştri furnizori sunt Salrom – saramură şi calcar şi CET Gocora – abur. Suntem, de asemenea, un consumator important de electricitate. Clienţii sunt atât locali cât şi internaţionali.

Reporter: Ce proiecte de viitor aveţi?
Witold Urbanowski: Pentru viitor ur­mărim optimizarea continuă a operaţiu­nilor, creşterea capacităţilor de producţie a produsului de bază, soda, şi dezvol­tarea unor produse noi, pe bază de sodă, după ce am reuşit să asigurăm creşterea profitabilităţii produsului de bază.

Sursa:BURSA.RO