Începe sau nu externalizarea minelor?


Acţionarii Societăţii Complexului Energetic Oltenia au aprobat, în data de 26 februarie, elementele referitoare la transferul UMC Berbeşti către CET Govora, începând cu luna martie 2015. Numai că externalizarea Carierelor Berbești și Alunu se va face pe data 16 martie, din ceea ce afirmă directorul Diviziei de Energie din cadrul Complexului Energetic Oltenia, Aurel Medințu, care adaugă sincer că nu s-a reușit respectarea programului. În primă fază, s-a vorbit de faptul că cele două perimetre vor trece în subordinea CET Govora începând cu data de 1 martie, însă acest lucru nu s-a reușit. Deloc surprinzător, incertitudinea aceasta îi sperie și mai mult și așa scepticii mineri vâlceni care amenință când greva foamei, când cu jalba la președintele Johannis, doar-doar se va alege praful de transfer. În plus, șefii CET Govora au tot încercat să le explice liderilor de sindicat termenii în care se va face transferul iar cea mai recentă întâlnire pare să mai fi îndulcit din tonul ortacilor: „Am avut o întâlnire cu conducerea de la CET Govora şi ne-a expirat încredere, domnul director de acolo ne-a asigurat că dacă punem toţi umărul la muncă şi dacă politicul se implică nu o să fie rău. Autorităţile din Vâlcea spun că fuziunea asta este un succes şi o văd cu ochi buni. Noi, cei de aici de la Berbeşti, nu o vedem cu ochi buni, teama de necunoscut ne face să fim neîncrezători. Deocamdată, suntem într-o stare aşa de nesiguranţă, o parte dintre noi suntem sceptici dar dintre toate relele ăsta e cel mai mic şi asta e singura soluţie la momentul actual” . Pentru Constantin Chelcea, unul din liderii celor cinci de sindicate ale minerilor, situația este încă în coadă de pește: „Până la urmă dacă CEO vrea să scape de noi ne ducem la CET, sperăm să facem treabă, este o echipă deosebită acolo, şi dacă ajutăm şi CEO prin plecarea noastră suntem bucuroşi, salvăm şi CEO salvăm şi Cariera Berbeşti”, a spus sindicalistul. Pe de altă parte, dinspre sindicatele de la CET Govora, această reticență și încăpățânare încep să capete și o altă dimensiune: „Nu se poate să stăm tot timpul să le explicăm ca unor preșcolari tot ceea ce va urma și cum ne vom purta cu ei în cadrul CET! Acolo (în Berbești, n.red) sunt și alte interese, contracte și combinații ale unora și altora cărora normal că nu le convină să ajungă la CET când le-a mers atât de bine la CEO. De-asta sunt atâtea și atâtea piedici și oamenii sunt mințiți și băgați în sperieți. Noi le-am garantat că un an de zile nu se atinge nimeni de drepturile lor, perioadă în care vom încerca să ne coordonăm și să ne punem ne aceeași voce în cadrul mișcării sindicale. La urma urmei, să fim serioși, au vreo alternativă? Au vreo altă șansă? CEO va dispărea cât de curând și ei visează cai verzi pe pereți de la Ciurel care nu mai știe cum să-i trimită la plimbare…”, a răbufnit, la finele întâlnirii de săptămâna trecută, un lider de sindicat de la CET.

Ciurel a oficializat divorțul și a trecut la „partaj”: i-a lăsat fără ambulanță!

Presa gorjeană opinează că transferul este ca și gata iar ziua de azi nu poate aduce nici o răsturnare dramatică a calculelor. Ca un semn în plus că mișcarea este ca și făcută, Laurențiu Ciurel, șeful cel mare de la CEO, a dispus mutarea Ambulanței care deservea carierele vâlcene către o unitate gorjeană: „Salvarea nouă, care deservea, până săptămâna trecută, minerii de la UMC Berbeşti, a fost luată înapoi de Complexul Energetic Oltenia. Preluarea maşinii s-a făcut prin Medserv Min, care a şi adus-o la Motru pentru a deservi carierele Lupoaia şi Roşiuţa. Ambulanţa dotată în conformitate cu normele medicale era absolut necesară pentru salariaţii acestor unităţi miniere, care se foloseau, la nevoie, de salvările Spitalului Municipal Motru, deşi contractul colectiv de muncă obliga administraţia să le asigure angajaţilor aceste facilităţi, la locul de muncă. În special, UMC Lupoaia era afectată de lipsa acestei maşini, pentru că fosta ambulanţă se stricase şi oricum nu corespundea cerinţelor de urgenţă. Lupoaica și Roșiuța nu deţineau ambulanţe, au avut în trecut, dar maşinile nu erau dotate corespunzător, între timp defectându-se”.