În jurul lumii, pentru a doua oară


21. Hongkong, portul parfumat (II)

 

Pe partea portului Kowloon-ul este oraşul vechi, unde este interesant de urmărit strada principală, Nathan Road, al cărui nume vine de la Sir Mathew Nathan, guvernatorul Hongkong-ului între anii 1904-1907. Dintr-o stradă liniştită, cândva, a devenit paradisul comerţului, unde se găsesc de la bijuterii până la electronice şi îmbrăcăminte de lux. Interesant este și Tempel Street, aşa-zisul târg de noapte care oferă turistului absolut orice. Se începe cu piaţa de păsări, unde găsești porumbei de rasă, papagali, canari, colibri, dar şi păsări menajere. Urmează piața de animale mici, pisici, câini, şoareci, hamsteri etc., apoi cea de pești, unde pe platouri din lemn se zbat încă vii peşti, crustacee şi scoici. Vin la rând tarabele de îmbrăcăminte, legume, fructe şi mirodenii, farmaciile cu leacuri naturale, nelipsind șerpii în borcane, labe sau cornuri sângerânde de căprioară şi sute de feluri de leacuri cu ginseng. În final, sunt înșirate restaurantele cu zeci de rațe proaspăt rumenite şi spânzurate pe o frânghie, imbisuri şi rulote cu diverse supe, orez şi frigărui proaspete, o abundență de mâncăruri care atrag, mai ales spre seară, mii de oameni, într-o animație deosebită. Tot în Kowloon, în Canton Street din cartierul Yau Ma Tei, se află și piața de jad, una din cele mai mari din China, unde oferta din magazine şi de pe stradă este de-a dreptul uluitoare. Te întrebi, desigur, de unde atâta jad în China. Tot în Kowloon, spre port, este şi un frumos templu; am urmat şi noi ritualul învățat deja. Am revăzut frumosul şi poate cel mai elegant hotel în care am locuit trei zile, hotelul Peninsula şi clădirea oarecum futuristă, fără ferestre, ca un cilindru, din centrul cultural. Tot aici se află şi vechea gară; cândva de aici plecau trenuri la Paris sau Londra, iar acum, din ea a rămas doar turnul roşu cu ceas. De aici până în port se mai aliniază la promenadă magazine, foarte multe de electronică și de ceasuri, câteva hoteluri, Ferry Terminal, de unde, pentru 2 Hongkongdolar – 20 cenţi – treci vizavi în H. Island. Puțin mai departe este şi Ocean Terminal, unde este acostată nava Amadea cu care călătorim.

Macao_catedrala_Sf.PaulCele mai interesante excursii în afară sunt la Lantau şi Macao. În Lantau, cea mai mare insulă legată, pe vremea când am vizitat-o, cu o linie de ferryboat-uri, azi printr-un pod, pe ea aflându-se în prezent şi noul aeroport situat pe o colină la 800 metri înălţime de vestita mănăstire Po Lin unde, suind pe un sir lung de trepte, se ajunge la aşa-zisa cea mai înaltă statuie de bronz a lui Buddha şezând şi cu mâna dreaptă ridicată în semn de salut de 35 metri înălţime, vizibilă chiar şi din Macao. În împrejurimi se află o plantaţie de ceai. Tot pe insula Lantau, mai nou există şi un parc de distracţii, Hongkong Disneyland.

MACAO – Monte Carlo al estului – A doua zi cu un Ferryboat, după o oră am ajuns în insula Macao, fostă colonie portugheză, retrocedată Chinei în 1999, şi care, ca şi Hongkong-ul, are un statut special. Din această cauză s-au făcut formalităţi de viză la intrare şi apoi de revenire în Hongkong. Oraşul, care nu are decât 600.000 locuitori, este unul modern, însă mult mai larg şi aerisit ca Hongkong-ul. Este un oraş foarte cosmopolit şi căutat de vânătorii de averi peste noapte, în Macao funcţionând în prezent 38 de cazinouri, toate clădiri gigante şi ultramoderne, precum în Las Vegas, dintre care cele mai renumite ar fi MGM (Metro Goldwin Meyer), Wynn sau San Francisco. Peninsula Macao este legată de cele trei insuliţe ce-i aparţin prin poduri, cel mai lung având 6 Km. Am văzut şi graniţa cu China, semnalată de la distanţă cu posturi chinezeşti de observaţie a frontierei. Am vizitat Macao Tower, înalt de 338 metri, unde în restaurantul 360°, care se învârte, ai posibilitatea de la masa la care stai, în decursul unei ore, să vezi de sus tot oraşul, iar mâncarea care ni s-a servit, a fost gen bufet cu specialităţi cantoneze, indiene, peking, macao şi japoneze, toate rafinat preparate şi servite. Am vizitat apoi oraşul vechi, cu clădiri tip portughez, vechea poştă, primărie, tribunal, farmacia populară, casa guvernatorului, catedrala St. Domingo, construită în 1509 în stil neogotic, vopsită în galben deschis şi un frumos altar cu figura în porţelan alb şi bleu a Mântuitorului. Şi străzile comerciale cu case vechi, dar îngrijit renovate, au partere cu magazine diferite de unde poţi cumpăra suveniruri şi multe imbisuri. Pe o colină, simbolul oraşului, se află faţada catedralei Sf. Paul patrimoniu UNESCO, catedrala din lemn care la un mare incendiu în 1835 a ars rămânând intactă numai frumoasa ei faţadă construită din piatră. La vremea ei a fost cea mai mare catedrală catolică a Asiei. Am vizitat şi templul taoist, cel mai important din oraş, A-Ma, cu statuia zeiţei Kum Lam care se întinde pe o colină cu mai mule temple la trei nivele. Interesant este că acest templu în macaoană este AMAGA, iar fără A, MAGA, de unde mai târziu Macau. Am mai văzut şi statuia zeiţei cele iertătoare, Guanyin, o siluetă înaltă aurită, care se ridică dintr-o floare de lotus deschisă. Vizitând cartierul rezidenţial cu vile superbe, ghida, Polly, o chinezoaică care vorbea, ca şi cea din Shanghai perfect germana ne-a povestit şi de cel mai important şi bogat om din oraş, dr. Stenley Fo, un cantonez de 90 de ani care a ţinut 4 femei cu care a avut şi mai mulţi copii, gemeni, la 82 de ani şi care a făcut foarte multe lucruri bune şi căruia îi aparţin multe hoteluri, cazinouri, Macao Tower şi care acum la bătrâneţe are probleme mari cu viitorii moştenitori. Asta aşa ca să ne mai amuze. La întoarcerea spre port am mers şi pe traseul destul de întortocheat al raliului de Formula 3, care se ţine în Macao. Am rămas foarte impresionaţi de frumuseţea deosebită a acestui oraş, care, dacă nu ar fi atât de departe, am face o vacanţă mai lungă, mai ales că la o oră este Hongkong-ul. Întoarcerea a fost însă foarte agitată. S-a pornit o furtună, catamaranul nostru zgâlţâindu-se din toate încheieturile, total neplăcut chiar şi pentru ghida noastră care ne-a mărturisit că i-a fost atât de frică încât a trebuit să apeleze la pastile speciale pentru rău de mare. Am ajuns, însă, cu bine acasă pe vapor, mâine va începe o nouă aventură pe care am planificat-o de mult încă din Germania. Vom zbura la Bandar, Seri Begawan din Sultanatul Brunei unde vom rămâne 3 zile, ca după aceea să zburăm la Singapur, pentru alte 3 zile, urmând în final să revenim pe vaporul nostru care în acest timp va naviga de la Hongkong cu escală în Vietnam spre Singapur.