„Fondurile bugetare alocate asistenţei medicale în unităţile de învăţământ sunt limitate”


mazilu_dan• a răspuns ministrul Nicolăescu la interpelarea deputatului vâlcean Mazilu
 

În urmă cu ceva vreme, deputatul vâlcean Dan Mazilu a adresat ministrului Sănătăţii o interpelare privind redeschiderea cabinetelor medicale stomatologice în toate unităţile de învăţământ, ce pare să fi avut efect. În răspunsul formulat de ministrul Eugen Nicolăescu se arată că, în România, într-adevăr, există foarte puţin personal medical comparativ cu celelalte state din Uniunea Europeană, iar după aderarea ţării noastre, această problemă s-a amplificat, mulţi specialişti în domeniu accep­tând ofertele tentante primite din Vest. „Conform centralizării datelor de la nivelul direc­ţiilor de sănătate publică teritoriale, reţeaua de medicină şcolară la nivel naţio­nal cuprinde 770 medici şcolari, 786 medici dentişti, 2.751 asistenţi medicali an­ga­jaţi în cabinetele medicale şcolare şi 373 asistenţi medicali angajaţi în cabi­netele me­dicale dentare şcolare. (…) Pentru o activitate corespunzătoare la nivelul reţelei de medicină şcolară şi având în vedere că aceste competenţe sunt des­cen­tra­lizate la nivelul autorităţilor publice locale, se impune deblocarea posturilor de că­tre or­do­natorii principali de credite, cu condiţia încadrării în cheltuielile de personal apro­bate prin bugetul de venituri şi cheltuieli”, a explicat ministrul Sănătăţii. Nico­lă­escu a adăugat că, pentru îmbunătăţirea activităţii din reţeaua de medicină şcolară, se au în vedere mai multe măsuri, printre care: „Având în vedere că fondurile bu­ge­tare alocate asistenţei medicale în unităţile de învăţământ sunt limitate şi rapor­tate la situaţia prezentă, în care acoperirea cu cabinete medicale la nivelul unităţilor de învăţământ este deficitară, se propune crearea cadrului legal prin care instituţiile de învăţământ superior să poată înfiinţa şi finanţa din alte surse decât bugetul de stat (ex. venituri proprii, buget local, donaţii / sponsorizări, contracte de cercetare) activi­ta­tea cabinetelor de medicină şcolară, organizate la nivelul acestora, respectiv do­ta­rea şi remunerarea personalului sanitar (medici şcolari, medici dentişti şi asis­tenţi medicali). Elaborarea unei strategii de dezvoltare a asistenţei medicale în uni­tă­ţile de învăţământ, având ca obiective: constituirea unei reţele la nivel naţional de ca­­­bi­nete şcolare, adaptată nevoilor de sănătate ale populaţiei, dotarea cores­pun­ză­toa­re a cabinetelor medicale şcolare, asigurarea resurselor umane necesare (creş­terea încadrării în reţeaua de medicină şcolară, în special a personalului sanitar me­diu, perfecţionarea specifică a personalului medical), elaborarea unui plan na­ţio­nal pen­tru promovarea sănătăţii, profilaxia şi monitorizarea bolilor la copii, asigu­ra­rea unei finanţări sustenabile a acestui domeniu de asistenţă medicală. Revizuirea le­gislaţiei privind responsabilităţile personalului medical din reţeaua de medicină şcolară, prin creşterea ponderii atribuţiilor privind asistenţa medicală preventivă (edu­­caţia sanitară şi pentru sănătate, promovarea sănătăţii în mediul şcolar), intro­du­cerea în curricula şcolară a orelor de educaţie pentru sănătate, inclusiv pentru în­suşirea tehnicilor de prim ajutor”. În încheiere, ministrul Eugen Nicolăescu i-a trans­mis deputatului Constantin Mazilu, liderul UNPR Vâlcea, că este conştient „atât de importanţa cât şi de problemele dificile cu care se confruntă asistenţa medicală din unităţile de învăţământ” şi îşi asumă responsabilitatea unor măsuri serioase „chiar dacă, uneori, dificile” pentru depăşirea şi rezolvarea acestor dificultăţi.