Energetic – Stars sau drumul către dezvoltarea durabilă


Dezvoltarea durabilă reprezintă o preocupare majoră pentru societățile actuale și sectorul VET (Vocational Education and Training) european. Este importantă pregătirea elevilor pentru noile obiective care sunt evidențiate în strategia „Europa 2020”, pentru a fi mai aproape de lumea industrială. Acesta este motivul pentru care cele 5 instituții europene (inițial) au creat un parteneriat al cărui principal scop este acela de a contribui la sprijinirea tinerilor elevi sau adulți, în acumularea de cunoștințe, competențe și calificări, pentru a facilita integrarea acestora în domeniile profesionale ale energiilor regenerabile sau ecobuilding.
Proiectul Erasmus + STARS, adică Specific Training Aiming at Renewable energies and Sustainability / Formare specifică urmărind energiile regenerabile și dezvoltarea durabilă (Număr de referință: 2016-1-FR01-KA102-022859) are drept coordonator Coulomb Lycée Charles Augustin din Franța și parteneri școli din Marea Britanie, Danemarca și România – Colegiul Energetic, Rm. Vâlcea. Pentru a atingerea obiectivului principal, enunțat mai sus, Coulomb Lycée Charles Augustin a elaborat în primă fază un plan european de dezvoltare (etapa pregătitoare) ce a presupus căutarea potențialilor parteneri europeni.
A doua fază a proiectului a avut în vedere derularea unui parteneriat Leonardo da Vinci  cu alte 4 instituții, ce a avut ca temă „Module de formare în domeniul energiilor regenerabile”, număr de referință 2012-1-FR1-LEO04-35536 1). Pasul următor a vizat  crearea unui kit european de formare numit „STARS” („formare specifică având ca scop energiile regenerabile și dezvoltare durabilă”).
Următoarea fază a proiectului (Mobilități individuale ale elevilor) propune mobilități europene  conform cu nevoile specifice de formare ale elevilor celor 5 instituții. Astfel, 12 elevi francezi ai Lycée Charles Augustin Coulomb au fost selectați pentru a urma un modul de formare externă a programului „STARS”. Acești elevi își vor consolida formarea lor națională (care este deja axată pe tehnologie și durabilitate) prin adăugarea unui experiment  diferit și permițându-le să trăiască un moment unic la nivel intercultural, lingvistic și profesional. „STARS” a fost elaborat cu o voință puternică de a realiza mobilități durabile ale elevilor prin Europa. Aceste mobilitățile au ca scop dezvoltarea pe plan social, cultural și profesional.
În perioada 26 februarie-19 martie 2017, Colegiul Energetic este gazdă pentru șase elevi care își aprofundează cunoștințele despre energia geotermală. În același timp, ca parte a programului de pregătire, se predau cursuri de limbă și civilizație românească. În prima săptămână au fost prezentate tradiții specifice acestei perioade din an – Mărțișorul – dar și legende cu privire la zilele Babelor. Sistemul educațional românesc și noțiuni introductive despre evoluția și istoria limbii române s-au aflat, de asemenea, pe agenda săptămânii.
Vizitele culturale la Castelul Bran și la izvoarele de la Olănești au încheiat primele șapte zile ale mobilității. Urmează activități în care profesorii români vor aborda teme diverse cu privire la exploatarea, beneficiile și costurile energiei termale precum și modul în care izvoarele din zona Călimănești sunt utilizate în scop terapeutic, dar și pentru dezvoltarea potențialului turistic al orașului. Considerăm că implementarea unui astfel de proiect nu este doar în beneficiul elevilor din cele două școli partenere, ci al comunităților locale deoarece este un mod de a face cunoscută zona noastră în Franța, de a promova România și frumusețile ei.
Prof. Codruța Țenea (coordonatorul proiectului din partea Colegiului Energetic)
Prof. dr. Ana-Maria Udrescu