Dispare linia ferată Băbeni – Alunu?


trenuriNici n-a fost bine aruncat în dezbatere publică și Master Planul de Transport pentru perioada 2014-2020 a creat deja un val imens de controverse. Pentru Vâlcea, prima și cea mai mare lovitură care vine dintre paginile acestui document este legat de transformarea autostrăzii Pitești-Sibiu într-un drum expres. Nu este singura neplăcere pe care vâlcenii o vor resimți pentru că proiectul susţine că reţeaua de cale ferată trebuie redusă cu circa 40%, iar o parte din cele 1.100 de gări din ţară închise. Pe raza regionalei Craiova, numeroase linii au fost declarate neprofitabile şi au fost concesionate şi se pare că urmează şi altele. Totul în detrimentul călătorilor, dar şi al angajaţilor CFR, care se vor trezi cu numeroase posturi restructurate. Ruta Caracal-Corabia a fost concesionată de Regionala CFR Craiova acum aproape 10 ani, din cauza pierderilor şi a fost preluată de un operator privat. În gările celor şase comune de pe traseul de 50 de km bate vântul, pentru că nu mai există niciun impiegat, iar clădirile sunt în paragină. Pe raza Regionalei CFR Craiova a mai fost deja concesionată şi linia Alexandria-Turnu Măgurele- Zimnicea şi se pare că în urma masterplanului se va renunţa şi la rutele Craiova-Piteşti, Piatra Olt-Caracal, Băbeni-Alunu şi Poiana Mare-Golenţi. Toate sunt rute care nu au adus sau nu aduc câştiguri Regionalei şi sunt şi învechite! Dacă Master Planul de Transport va fi aprobat în forma actuală, rutele scoase din reţeaua CFR nu vor mai fi subvenţionate. Aşa că operatorii privaţi vor suporta în totalitate costurile în cazul în care vor vrea să opereze pe rutele respective. Calea ferată Băbeni-Alunu, trecută în Mersul Trenurilor ca secția 205, este o cale ferată secundară care face legătura între localitățile Băbeni și Alunu. Linia a fost construită între anii 1982 – 1987 și a fost deschisă ca linie industrială cu scopul de a facilita transportul de lignit din bazinele carbonifere de la Alunu și Berbești către Centrala electrică de termoficare Govora și are o lungime de 41 km. De asemenea, pe această linie se efectuează și curse de călători, dar la un nivel foarte redus. Linia are ecartament normal de 1.435 mm, este simplă și neelectrificată. Construcția liniei s-a realizat în trei etape: în prima etapă s-a realizat sectorul Băbeni – Popești (inaugurat în 1984), în a doua etapă s-a realizat sectorul Popești – Berbești, iar în a treia etapă sectorul Berbești – Alunu (inaugurat în 1987). Linia se desprinde de pe secția 201 Piatra Olt – Podu Olt în stația Băbeni, se înscrie pe valea râului Luncavăț și traversează dealurile râurilor Luncavăţ, Cernișoara, Cerna și Târâia prin patru tuneluri (Groși, Cerna, Copăceni și Berbești), în lungime totală de aproape patru km. Linia a fost construită într-o zonă cu instabilități masive ale terenului și, de-a lungul anilor, linia a fost frecvent afectată, de alunecări de teren. În 2005 un tren marfar a deraiat, iar circulația a fost închisă câteva luni. Din acest motiv, între stațiile Popești Vâlcea (km 17) și Berbești (km 36) trenul are o restricție de viteză de 15 km/h, iar un tren personal străbate acest tronson în două ore și jumătate. În apropiere de stația Copăceni se mai desprindea o linie care ducea la exploatarea minieră Copăceni, dar linia a fost desființată o dată cu închiderea minei. La data de 15 martie 2012, transportul călătorilor pe această secție a fost preluat de compania Regiotrans. Traficul de marfă este asigurat de Servtrans. În ultima parte a anilor 1980, exista un proiect de prelungire a liniei până în localitatea Seciurile din județul Gorj pentru a se realiza legătura cu tronsonul Târgu Cărbunești – Albeni – Seciurile, realizându-se astfel legătura directă între Băbeni și Târgu Cărbunești. Pe plan local, acest tronson urma să realizeze o legătură feroviară directă între Râmnicu Vâlcea și Târgu Jiu, iar pe plan național, împreună cu tronsonul Vâlcele – Bujoreni Vâlcea, urma să reducă distanța dintre București și Petroșani cu 91 km. Lucrările la tronsonul Alunu – Seciurile au demarat în anul 1987 când s-a început construcția unui viaduct și săparea a trei tuneluri (Roșia, Seciuri și Dobrana) din care două au fost străpunse. Lucrările la acest tronson au fost abandonate după 1990. Stațiile de pe acest tronson sunt: Băbeni, Șirineasa Hm., Popești Vâlcea, Cernișoara, Copăceni, Berbești, Alunu.