Cum se dobândește calitatea de producător agricol?


Noile măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricole a fost aprobat de Guvernul României, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării rurale. Astfel, în proiectul urmăreşte reglementarea calităţii de producător a persoanei fizice şi dreptul acesteia de a comercializa produse proprii, condiţionat de deţinerea unui atestat de producător şi a unui carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol. Potrivit acestei legi, atestatul de producător şi carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se emit de Primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-şi valorifice produsele obţinute în ferma /gospodăria proprie. Atestatul de producător se emite cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură, constituite conform legii şi organizate la nivel zonal/judeţean/regional/naţional, care se înregistrează în acest scop la primării. Avizul se emite după verificarea atât pe baza datelor din Registrul Agricol, cât şi în teren la fermele/gospodăriile agricole deţinute de solicitant, cu privire la existenţa suprafeţelor de teren, respectiv a efectivelor de animale, pentru care se solicită eliberarea atestatului de producător. De la anul, carnetul de comercializare va îndeplini dublu rol: acela de document emis de vânzător care însoţeşte marfa comercializată, precum şi de document care însoţeşte marfa pe perioada transportului de la locul de păstrare la locul de comercializare. De asemenea, carnetul de comercializare asigură fluxul informaţional necesar privind structura sortimentală/cantitativă a produselor valorificate, locul de producere şi destinaţia acestora. Carnetul de comercializare înlocuieşte borderourile de achiziţie, a căror utilizare reprezintă în prezent, în special în comerţul cu produse agricole materie primă, un canal semnificativ de evaziune fiscală Procentul de alocare pentru producătorii agricoli, a spaţiilor de vânzare în pieţele agroalimentare, este de minim 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente.