Cum revin terenurile extravilane în circuitul agricol?


• Ministerul Agriculturii a publicat recent, pe propriul site, un proiect de ordin privind aprobarea procedurii privind introducerea sau redarea în circuitul agricol a terenurilor agricole situate în extravilan • Procedura privind redarea sau introducerea în circuitul agricol a terenurilor agricole situate în extravilan este emisă în temeiul prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege

Prezenta procedură reglemen­tează conținutul documentației și modul de acordare a deciziei de aprobare a redării sau introducerii în circuitul agricol a terenurilor agri­cole situate în extravilan: scoase temporar din circuitul agricol; scoase definitiv din circuitul agricol prevăzute la art. 101 alin.(1) din lege; situate în perimetrul rezerva­țiilor ocupate cu amenajări pisci­cole; ocupate cu amenajări pisci­cole care fac obiectul unui contract încheiat în temeiul dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescui­tul și acva­cultura, cu modificările și com­ple­tările ulterioare; ocupate cu ame­najări piscicole deținute de către Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură; cu destinație specială prevăzute la art. 2 lit. e) din lege.
Redarea în circuitul agricol a tere­nurilor agricole situate în extra­vilan se aprobă după cum urmează: prin decizia directorului direcției pentru agricultură județeană pentru terenurile prevăzute la art. 2 lit.a)-b); prin decizia directorului direcției de specialitate din cadrul Ministe­rului Agriculturii și Dezvoltării Ru­rale, pentru terenurile prevăzute la art. 2 lit.c)-f); prin hotărâre a Gu­vernului, inițiată de MADR pentru terenurile prevăzute la art. 2 lit.a)-b) cu suprafețele ce depășesc 100 ha. Dispozițiile prevăzute la alin. (1) lit. b) se aplică și în cazul introducerii în circuitul agricol.
Redarea în circuitul agricol a tere­nurilor scoase temporar din circuitul agricol situate în extravilan se face în termen de un an de la expirarea perioadei de scoatere temporară din circuitul agricol. Redarea în circuitul agricol a terenurilor scoase temporar din circuitul agricol situate în extravi­lan se poate face înainte de expirarea perioadei de scoatere temporară din circuitul agricol cu respectarea termenului prevăzut la alin. (1).

Obligațiile beneficiarilor

Beneficiarii au obligația să redea terenurile în circuitul agricol, la clasa de calitate și categoria de folosință avută anterior aprobării scoaterii temporare. În cazul în care beneficiarii aprobării scoaterii tem­po­rare din circuitul agricol nu exe­cută lucrările de calitate în vederea redării în circuitul agricol și la ter­menul prevăzut la alin. (1) în baza constatării la fața locului de către reprezentanții direcției pentru agri­cultură județeană se aplică dispo­zițiile art. 112 și art. 113 din lege, după caz și se dispune executarea lucrărilor de redare. Pentru executarea lucră­rilor de redare în circuitul agricol a terenurilor, în cazul prevăzut la alin. (4), directorul DAJ dispune contrac­tarea lucrărilor de redare în circuitul agricol cu respectarea legislației apli­cabilă utilizării resurselor financiare din Fondului de ameliorare a fondului funciar. Lucrările de redare a tere­nurilor scoase din circuitul agricol prevăzute la alin. (4) se execută de către persoane fizice autorizate con­form prevederilor Ordonanței de ur­gență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, între­prin­derii indi­vi­duale și întreprin­derile familiale, cu modificările și com­pletările ulterioare sau per­soa­ne juridice, atestate de către MADR, în termen de un an de la data comunicării deciziei directorului DAJ.

Rolul Direcțiilor Agricole

Pentru redarea în circuitul agricol a terenurilor prevăzute la alin. (4) directorul DAJ dispune con­tractarea serviciilor pentru realiza­rea studiului pedologic și agro­chimic, întocmit de oficiul de studii pedologice și agrochi­mice cu privire la clasa de calitate cu respectarea legislației aplicabilă utili­zării resur­selor financiare din Fondului de ameliorare a fondului funciar. Cons­tatarea efectuării lucrărilor de redare a terenurilor la clasa de calitate și categoria de folosință avută anterior scoaterii temporare din circuitul agri­col, de către beneficiari/persoa­nele prevăzute la alin. (5) se efectuează de către reprezentanții DAJ prin verifi­carea situației din teren, în termen de 10 zile de la finalizarea lucrărilor, cu încadrarea în termenul de un an.
Redarea în circuitul agricol a terenurilor scoase definitiv din circuitul agricol prevăzute la art. 101 alin.(1) din lege se face în termen de doi ani de la încheierea procesului de pro­ducție.
Beneficiarii care dețin terenuri scoase definitiv din circuitul agricol prevăzute la alin. (1), pe care nu le mai folosesc în procesul de produc­ție, sunt obligați să ia măsurile ne­ce­sare de amenajare și de nivelare, dându-le o folosință agricolă, iar dacă aceasta nu este posibil, o folosință piscicolă sau silvică.

Documentația

Redarea în circuitul agricol tere­nu­rilor pentru care s-au eliberat apro­bări de scoatere definitivă/temporară din circuitul agricol sau introducerea în cir­cuitul agricol se poate solicita în baza unei documentații care va cu­prinde: cererea beneficiarului cu spe­ci­­ficarea suprafeței solicitate pentru re­darea în circuitul agricol a terenu­ri­lor, însoțită de CI/BI/certificat de înre­gis­trare la Oficiul Național al Regis­tru­lui Comer­țului, în copie, după caz; apro­barea pentru scoaterea din circui­tul agricol a terenului agricol, în copie, după caz; planul de situație al între­gu­lui imobil, actualizat, pe care se va evi­den­ția atât suprafața scoasă din cir­cuitul agricol, cât și suprafața soli­citată pentru reda­rea în circuitul agri­col și care va fi vizat spre neschim­bare de oficiul de cadas­tru și publici­tate imo­bi­lia­ră, după caz; extras de carte fun­ciară pentru infor­mare valabil la data depunerii docu­men­tației, după caz; stu­diul pedologic și agrochimic, întoc­mit de oficiul de studii pedologice și agro­chimice sau de persoanele fizi­ce/juridice cu obiect de activitate spe­ci­fic, atestate de către Ministerul Agri­cu­lturii și Dezvoltării Rurale; pro­ces ver­­bal de constatare a categoriei de folosință a terenului la data expi­ră­rii termenului redare, întocmit de re­pre­zentanții DAJ în prezenta benefi­ciarului.

Mențiuni și specificații

În cazul terenurilor prevăzute la art. 2 lit. c) documentația prevăzută la alin. (1) se completează cu urmă­toarele documente:hotărârea con­siliului județean în raza căruia se află amenajarea piscicolă din care să reiasă că acesta avizează redarea sau introducerea în circuitul agricol a aces­tor terenuri;acordului administra­to­­ru­lui rezervației emis în condițiile legii.
În cazul terenurilor prevăzute la art. 2 lit. d) și lit. e) documentația prevăzută la alin (1) se completează cu avizul Agenției Naționale pentru Pes­cuit și Acvacultură. În cazul tere­nu­rilor cu destinație specială prevă­zute la art. 2 lit. f) documentația pre­văzută la alin (1) se completează cu avizul Ministerului Apărării Naționale.
În cazul terenurilor prevăzute la art. 2 lit. c)-f), pentru care se solicită introducerea în circuitul agricol, clasa de calitate și categoria de folosință se stabilesc prin studiul pedologic și agrochimic, întocmit de oficiul de studii pedologice și agrochimice sau de persoanele fizice/juridice cu obiect de activitate specific, atestate de către MADR. Clasa de calitate și categoria de folosință stabilită prin studiul pedologic și agrochimic se înscrie în decizia de aprobare a introducerii în circuitul agricol.
Solicitarea redării sau introducerii în circuitul agricol poate avea ca obiect fie a întregului teren, fie a unei părți din acesta. În cazul în care se solicită redarea în circuitul agricol a unei părți din suprafața scoasă tempo­rar din circuitul agricol, la expirarea ter­menului prevăzut la art. 93 alin. (1)-(3) din lege, beneficiarul are obligația să procedeze la redarea întregului teren.
Documentația prevăzută la art. 6 pentru redarea sau introducerea în circuitul agricol a terenurilor prevăzute la art. 2, se depune de către beneficiar la DAJ, în vederea aprobării sau trans­miterii acesteia la direcția de spe­cialitate din cadrul MADR, după caz.

Termene

În situația solicitării redării în circuitul agricol a terenurilor prevăzute la art. 2 lit. a)-b), după verificarea documentației DAJ emite, după caz, decizia de aprobare/nota de comple­ta­rea a documentației, în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea documentației și o comunică benefi­ciarului. În situația solicitării redării sau introducerii în circuitul agricol a tere­nurilor prevăzute la art. 2 lit. c)-f), DAJ transmite documentația la direcția de specialitate din cadrul MADR, în termen de cinci zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia.
Direcția de specialitate din cadrul MADR, după verificarea documen­ta­ției emite, după caz, decizia de aprobare/nota de completare a docu­mentației în termen de 10 zile lucră­toare de la înregistrare și o transmite la DAJ, pentru a fi comunicată beneficiarului.
În cazul solicitării unor completări la documentație, termenul de emitere a deciziei de aprobare curge de la depunerea documentației complete. În cazul nedepunerii documentelor soli­citate de către beneficiar, în ter­men de 30 de zile de la solicitarea completării, documentația se respin­ge. Pentru efectuarea constatării situa­­ției în teren și încheierii pro­ce­sului verbal de constatare a categoriei de folosință a terenului la data expi­rării termenului redare, în termen de trei zile lucrătoare de la înregistrarea documentației, DAJ stabilește de comun acord cu beneficiarul data și ora efectuării verificării.
Procesul verbal de constatare a categoriei de folosință a terenului la data expirării termenului redare se va încheia în două exemplare originale și va fi semnat de către doi reprezentanți ai DAJ desemnați de către directorul DAJ și beneficiar, urmând a se înregistra, în evidențele DAJ.
Decizia de aprobare a redării sau introducerii în circuitul agricol/hotă­rârea Guvernului de aprobare a redării în circuitul agricol este depusă de beneficiarul în termen de 30 de zile de la comunicare, la primăria pe teritoriul căreia se află amplasat terenul, precum și la oficiul de cadastru și publicitate imobiliară județean, în vederea înregistrării mențiunilor in Registrul Agricol/în evidențele de cadastru și carte funciară.
În decizia de aprobare a redării în circuitul agricol/hotărârea Guvernului de aprobare a redării în circuitul agri­col se menționează faptul că apro­barea de scoatere definitivă/tem­po­rară din circuitul agricol își încetează valabilitatea.
Beneficiarul în favoarea căruia s-a emis aprobare a redării sau intro­ducerii în circuitul agricol/hotărârea Guvernului de aprobare a redării în circuitul agricol are obligația respec­tării și îndeplinirii condițiilor cu privire la menținerea destinației terenurilor agricole.
Situația suprafețelor de teren redate în circuitul agricol, întocmită de către DAJ, se va transmite la MADR, în prima decadă a fiecărei luni, în format electronic. MADR, prin direcția de specialitate din cadrul acestuia, va întocmi situația centralizată a aprobă­rilor privind redarea sau introducerea în circuitul agricol a terenurilor.