Conferinţa Naţională – ”Învăţământul special în contextul legislaţiei actuale”


La iniţiativa unor membri din Biroul Executiv al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, a avut loc, la Eforie Nord, Conferinţa Naţională cu tema „Învăţământul special în contextul legislaţiei actuale”, în perioada 27-29 iunie. La această manifestare, au participat din partea ministerului domnul ministru Remus Pricopie, doamna Liana Mitran-inspector gen. M.E.N., domnul Eugen Stoica –director M.E.N.,domnul Adrian Bărbulescu-inspector M.E.N. Din partea federaţiei, au fost prezenţi liderii judeţeni şi cei naţionali. De asemenea au participat inspectorii şcolari judeţeni care se ocupă cu problemele învăţământului special şi directori ai unităţilor  cu acest specific. Conferinţa a avut ca teme de dezbatere următoarele: 1. baza materială şi reîntregirea patrimoniului; 2. integrarea socioprofesională a elevilor cu CES; 3. integrarea copiilor cu CES în învăţământul de masă. Pentru cei neiniţiaţi, facem precizarea că CES înseamnă cerinţe educaţionale speciale. Este vorba de copiii cu diverse deficienţe care nu pot beneficia de acelaşi regim educaţional cu copiii din învăţământul de masă. Educarea şi instruirea acestora se realizează în unităţi de învăţământ special care se află în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale. În prezent, învăţământul special din ţara noastră are 166 de unităţi de învăţământ special (dintre care 7 pentru deficienţe de vedere, 5 pentru deficienţe locomotorii, 14 pentru deficienţe de auz) şi cuprinde un număr de 25.900 de copii cu CES. În judeţul nostru, funcţionează două unităţi de învăţământ special,este vorba de Centrul Școlar pentru Educaţie Incluzivă-Băbeni şi Liceul Tehnologic Special-Bistriţa-Costeşti. Educaţia copiilor cu CES cuprinşi în învăţământul preşcolar, primar, gimnazial şi liceal se organizează conform Legii Educaţiei Naţionale. Învăţământul special este o formă adaptată de şcolarizare şi de asistenţă (educaţională, medicală, socială şi culturală) care se adresează persoanelor care nu pot atinge standardele prevăzute în învăţământul de masă, în condiţiile acestuia, fie temporar, fie pe întreaga perioadă a şcolarizării lor. Educaţia acestor copii este organizată în grupe sau clase speciale reduse ca efectiv de elevii iar, în unele cazuri, individual. În cadrul conferinţei, s-a arătat că acei colegi care lucrează în învăţământul special sunt cu totul speciali,că dăruirea ca dascăl trebuie să fie mai mare decât cea din învăţământul de masă. S-au ridicat problemele cu care se confruntă învăţământul special din Romania şi s-au făcut propuneri în vederea eficientizării acestui sector. Reprezentanţii ministerului au luat act de aceste probleme şi au răspuns punctul la unele dintre ele. S-a stabilit că este necesar să se formeze echipe de lucru pe diferite probleme pentru a se găsi soluţii. Este o bilă albă pentru federaţia noastră având în vedere interesul major dedicat acestui sector cu totul special.
30 iunie.2014
preşedinte S.P.I.P-Vâlcea,
Vicepreşedinte F.S.E.”Spiru Haret”,
Prof. Florin Popa