Chiar și la trei decenii de la Revoluție, România mai are drumuri naționale de pământ


Ne întrebăm de ce nu avem autostrăzi și alte elemente de infrastructură rutieră specifică Europei de Vest, dar nu toți știm că România încă mai are de făcut proiecte și de alocat bani (mulți) pentru a moderniza anumite drumuri clasificate ca naționale, dar pe care și în anul 2020 se circulă precum în secolul XIX! Conform unor informații publicate recent de specialiștii Institutului Național de Statistică din România, lungimea drumurilor publice din țara noastră (calculată la sfârșitul anului 2019) a fost de 86.391 de km, adică mai mare cu 157 km față de sfârșitul anului 2018.
Aproximativ o cincime din drumurile publice ale țării noastre sunt incluse în categoria de drumuri naționale. Celelalte 80 de procente din drumurile publice din țara noastră sunt incluse aproximativ egal fie în categoria de drumuri județene, fie în cea a drumurilor comunale. Deci, lungimea tuturor drumurilor naționale din România este de aproape 18.500 de kilometri.
Cel mai îngrijorător aspect care poate fi sesizat din datele transmise de INS este cel legat de numărul însemnat al kilometrilor de drumuri naționale care nu sunt asfaltați! Astfel, la sfârșitul anului 2019, 10% din lungimea drumurilor naționale este reprezentată de drumuri de pământ, iar 20% sunt drumuri pietruite. Restul, adică aproximativ două treimi, sunt fie drumuri modernizate, fie drumuri cu îmbrăcăminți ușoare de asfalt.

Și Vâlcea are un astfel de drum de pământ

Drumul Naţional 7D are, pe teritoriul judeţului Vâlcea, o lungime de 31 de kilometri. Acesta face legătura, prin Ţara Loviştei, între judeţele Sibiu şi Argeş. Drumul are sectoare pe care nu este asfaltat, ci doar pietruit sau… nici măcar atât! Proiectat iniţial ca o alternativă pentru DN 7, drumul a devenit de interes naţional în anul 2003 pentru a putea fi asfaltat. Până acum, doar 6 kilometri au asfalt, restul făcând parte din categoria drumurilor la care s-a referit Institutul Național de Statistică. Totuși, există speranțe de mai bine și pentru acest drum. Urmează să fie declasificat, preluat de către Consiliul Județean Vâlcea și asfaltat cu fonduri judeţene și/sau guvernamentale. În anii următori, acest drum va fi folosit şi ca drum tehnic pentru construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu.