Ceartă pe tema autostrăzii Piteşti-Sibiu


• ministrul Şova anunţă startul şantierului abia în 2017, în vreme ce premierul Ponta spune că la anul se trece la treabă

N-au trecut mai mult de trei luni de când ministrul Dan Şova trasa cu degetul pe hartă zeci şi sute de kilometri noi de autostradă. După ce a făcut turul televiziunilor cu acest show de mare senzaţie, ministrul Şova a primit şi girul lui Ion Cîlea, care garanta într-o conferinţă de presă planul şefilor săi din Capitală. Ca un trăsnet a căzut recentul anunţ făcut pe blogul său de către ministrul Transporturilor, care mai „dilată” puţin termenele, înfuriindu-şi adânc şeful de partid şi viitorul candidat la preşedinţie al PSD-ului, care numai de astfel de veşti nu avea nevoie într-un an electoral.

Harababura guvernării îşi continuă istoria: „Am fost surprins de unele acuze cu privire la construirea tronsonului de autostrada Piteşti – Sibiu şi la descrierea acestui proiect ca amânat sau, mai grav, ca sursa unei slabe comunicări între statul român şi instituţiile europene. Perioada în care am exercitat funcţia de Ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, precum şi experienţa în proiectele demarate în perioada ultimilor ani îmi permit să informez opinia publică în mod corect, scrie Şova pe blogul său. Aşa cum am mai transmis în mediul public, autostrada Piteşti – Sibiu se construieşte. Am fost primul ministru care a făcut ceva pentru acest tronson. Lucrăm pentru îndeplinirea tuturor paşilor necesari, ceruţi de Comisia Europeană, în construirea acestui tronson. Licitaţia pentru studiului de fezabilitate durează maxim 6 luni, conform normelor europene, și a debutat deja la începutul acestei luni. Realizarea efectivă a studiului de fezabilitate va dura 24 luni și are alocați 28 milioane de euro de la Comisia Europeană. 24 de luni este o perioadă minimă impusă de către Comisă Europeană, ţinând cont de faptul că noile studii de fezabilitate trebuie să conţină studii geologice. După finalizarea studiului de fezabilitate, în maxim 6 luni vom licita construirea autostrăzii. Așadar, la 1 ianuarie 2017 vom putea începe efectiv construirea autostrăzii. Acesta este calendarul acestui tronson, cât se poate de important pentru Guvernul Ponta. Într-un cadru mai larg, Strategia România 100 în domeniul autostrăzilor reprezintă o amplă manifestare a capacităţii de planificare şi de execuţie a Guvernului şi, în același timp, un obiectiv de voință politică. Ea este mult mai mult decât o prezentare, ci conține o serie de obiective de importanţă strategică, mai exact unirea prin autostrăzi a regiunilor istorice ale României şi conectarea principalelor centre urbane printr-o reţea rutieră de nivel european. Nu trebuie în niciun fel confundat Master Planul pe transporturi cu strategia România 100 în domeniul autostrăzilor. Master Planul este un plan strategic tehnic, nicidecum politic. De altfel am declarat marți, în cadrul întâlnirii pentru analiza stadiului Master Planului General de Transporturi, că este necesară o bază strategică şi coerentă pentru programarea investiţiilor în domeniul transporturilor. Prioritizarea proiectelor din cadrul acestuia, fiind vorba aici nu doar de autostrăzi, se face în corelare cu politicile naţionale şi prin metodologia recomandată de Comisia Europeană. Îmi exercit atribuţiile de Ministru al Transporturilor din data de 5 martie, adică de două săptămâni. În perioada anterioară, de-a lungul mandatului de Ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, s-au inaugurat aproape 240 de km de autostradă şi s-au pus bazele unei strategii coerente şi pragmatice de dezvoltare a ţării în domeniul transportului rutier. Am încrederea că voi impune acelaşi ritm de muncă în folosul cetăţenilor şi în mandatul de ministru al transporturilor.”