BINE DE ȘTIUT: Cum se poate anula portarea unui număr de telefon mobil?


Reprezentanții Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) au prezentat informații foarte importante despre modul în care românii pot anula cererea de portare a unui număr de telefon. Aceasta se face doar la furnizorul la care solicitantul a intenționat să se porteze, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de momentul stabilit pentru realizarea portării.

Cum se realizează anularea portării?

Anularea portării se face printr-o cerere, care trebuie depusă, preferabil, la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea. Dacă utilizatorul dorește să solicite anularea procesului de portare, trebuie să țină cont de faptul că are la dispoziție o perioadă foarte scurtă. Cererea trebuie depusă cel mai târziu cu 24 de ore înaintea momentului convenit pentru realizarea portării. În cazul depășirii acestui termen, portarea numărului va fi finalizată.
Întreaga perioadă de portare este, în condiţii normale, de trei zile lucrătoare. În cazul în care momentul inițial convenit pentru portare este într-o zi de luni, iar intervalul orar transmis de furnizorul acceptor este luni dimineața, cererea trebuie depusă până cel târziu joi seara (din săptămâna anterioară), iar dacă intervalul orar este în a doua parte a zilei, cererea trebuie depusă până cel târziu vineri în prima parte zilei.
Formularul tip, care trebuie completat pentru a iniția anularea portării, poate fi obţinut de la furnizorul acceptor (noul furnizor), fiind disponibil și pe pagina de internet a acestuia, sau de pe www.portabilitate.ro.

Numărul provizoriu

Pe parcursul procesului de portare, furnizorul în reţeaua căruia se doreşte portarea poate aloca utilizatorului un număr de telefon provizoriu, pentru ca acesta să beneficieza deja de noua ofertă. Furnizorul acceptor trebuie, însă, să asigure și posibilitatea portării unui număr de telefon fără alocarea unui număr provizoriu.
Dacă acceptă numărul provizoriu, la depunerea cererii de portare utilizatorul are două opțiuni în cazul în care portarea nu se finalizează: să continue relația contractuală cu furnizorul acceptor care îi va furniza servicii prin intermediul numărului provizoriu (adică să aibă un contract și cu acest furnizor) sau să renunțe la numărul provizoriu și implicit la contractul aferent acestuia. Furnizorul acceptor are obligația să informeze utilizatorii despre aceste opțiuni.

Obligațiile furnizorilor implicaţi în portare

Operatorii de telefonie trebuie să ofere utilizatorilor, gratuit, toate informațiile legate de procesul de portare, inclusiv prin intermediul serviciului de relații cu clienții și pe pagina proprie de internet. În același timp, operatorii sunt obligaţi să pună la dispoziția utilizatorilor, în cadrul oficiilor comerciale, formularele necesare portării, precum și procedura de depunere, de validare şi de anulare a cererii de portare.
În cursul anului 2020, ANCOM a primit în total 144 de petiții privind procesul de portare, din care 34 s-au referit la anularea procesului de portare și 12 la alocarea numerelor de telefon provizorii. În prima jumătate a acestui an, au fost primite 78 de petiții, din care 22 au avut ca subiect anularea portării și trei alocarea de numere provizorii.
Angajații ANCOM ne-au anunțat că recomandă utilizatorilor să analizeze cu atenție contractele pe care le semnează, acordând o atenție sporită documentelor destinate procesului de portare, în special secțiunii referitoare la alocarea numărului provizoriu. Nu în ultimul rând, ei trebuie să ceară de la furnizorul acceptor exemplarele documentelor semnate (cereri de portare, de anulare, contracte etc.) și să le păstreze.

Ce, cum şi unde poate fi reclamat?

În cazul în care întâmpină dificultăţi pe parcursul procesului de portare, utilizatorul poate face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portării), dar se poate adresa și la ANCOM.
Material realizat cu sprijinul Biroului de Presă al ANCOM