Bijuterii din raftul unui bazar sentimental: „Zodii lirice”
• Prin labirintul volumului Evanghelia cerului – Zodii de poet, carte singulară de lectură şi compoziţie, concepută într-o manieră inconfundabilă de Theodor RĂPAN
Pentru mine, cărţile lui Theodor Răpan – de la Hohotul apelor (în Caietul debutanţilor, 1975), până la poemele din Evanghelia cerului-Zodii de poet (2011) – au fost şi rămân un eveniment. Şi uimirea de la 17 ani, câţi aveam când l-am citit prima oară, se adânceşte şi creşte. Afirm cu toată convingerea că este un scriitor original şi ipoteza aceasta o exprim pe baza recunoaşterii valorii incontestabile a volumelor scrise şi publicate de el până acum.
Theodor Răpan vine în literatură din Câmpia Deliormanului, loc magic de unde îşi trag obârşiile şi Gala Galaction, Miron Radu Paraschivescu, Marin Preda şi Zaharia Stancu. Prezenţa sa pe cerul Poeziei a fost şi este marcată, azimutal, de atracţia către fior şi inefabil, preocupat, ca şi predecesorii săi, să-şi exprime la modul sublim trăirile afective, profundul inimii şi graţia ideilor.
Cuvântul îi este univers, iar poezia îi este credinţă: „Poetul însuşi păşeşte cu teamă pe treptele Cuvântului! Cu vipera durerii la şold, Marele Vrăjitor se ascunde în zilele nedormite, în pipa ocultismului şi a melanholiei, cu sângele şiroind pe hainele-i mute…” De mai bine de 40 de ani, poetul trudeşte pe tărâmul poeziei cultivând în chilia sa, în singurătate şi insensibil la „galerie”… „cuvinte de rămânere!” Matricele sale existenţiale devin reguli şi obsesii, animat deopotrivă de aflarea sensului magic, cât şi de secretul ieşirii din labirintul Logosului, de miracolul fiinţei, de credinţa în forţa demiurgică a Cuvântului, de libertatea rostirii, de nespusul inimii, de cer şi tăcere.
La întrebarea „Poezia este respiraţia lui Dumnezeu pe pământ?”, premonitoriu, poetul ne răspunde: „Mai mult, este Evanghelia divinului!” Autor al reflexiei deschise, circulare, Theodor Răpan ne relevă, astfel, o ipostază inedită a limbii române, inventând o nouă şi originală gramatică a poeziei.
Astăzi, poetul Theodor Răpan vine în faţa Măriei Sale, Cititorul, cu o nouă carte, a treisprezecea, creaţie a maturităţii depline – Evanghelia cerului – Zodii de poet. Spre deosebire de volumul anterior, Evanghelia inimii, unde face o adevărată radiografie a spiritului uman, o călătorie în adâncul Fiinţei, Evanghelia cerului se îndepărtează încă din titlu de sfera sentimentelor care surprind tocmai prin faptul că sunt atât de naturale şi obişnuite. Conexiunea dintre cele două cărţi se realizează, totuşi, gradat, ca o scară spre înşiruirea de emoţii ce stau la baza creării lor şi prin autenticitatea conferită de rezultatul deschiderii în faţa unor lumi ce ne stau foarte aproape, dar pe care nu îndrăznim să le abordăm.
Chiar şi motto-urile cărţii, bine selectate de poet, demonstrează că, dacă s-ar îndrăzni, dacă s-ar ridica mâna şi s-ar ciocăni uşor în cerul nopţii, dacă s-ar săpa puţin mai adânc, s-ar găsi „alt cer” […] „alte stele” […] „şi acolo, între ele, alt pământ…” (Nichita Stănescu)
Este vorba de o reinventare şi, mai ales, de o reinterpretare nu a operelor unor scriitori, ci o reinterpretare a situaţiilor în care poetul s-a aflat în momentul lecturării şi receptării mesajelor acelor opere. Şi spun reinterpretare, pentru că am în faţă poeme clare, grave şi mature, care nu ar fi putut fi concepute în afara traversării unei perioade de informare şi căutare, ajungând, în final, la binemeritata poziţie a reîntâlnirii, dintr-o altă perspectivă, a poeţilor care au însemnat ceva pentru devenirea artistică a lui Theodor Răpan, dar şi pentru dezvoltarea personală, acestea două mergând mână în mână.
Subtitlul cărţii aminteşte încă o dată de planul Înaltului. Deşi nu există informaţii certe despre istoria apariţiei zodiacului, se poate considera că, observând mişcarea corpurilor cereşti, s-a format ideea că această mobilitate se datorează unor forţe divine pe care aştrii le deţin. De aceea, omul şi-a subordonat destinul stelelor, determinându-se pe sine ca efect al poziţiilor pe care acestea le ocupă pe cer.
Raportând legenda la arhitectura cărţii, se poate ajunge la concluzia că lumea poetică este, de fapt, un macrocosmos de relatări succesive de poeme, poeţii grupându-se după anumite criterii, aşa cum şi zodiile se clasifică. Fiecare simbol, semnificaţie, fiecare rimă sau metaforă este, de fapt, un indiciu al destinului pe care poetul deţinător îl va urma. Poemele sale constituie zodia sa, iar aceasta încorporează semne despre trecutul şi viitorul lui artistic.
Se poate spune că, în esenţă, fiecare operă a poeţilor aleşi, este un astru, iar toate alcătuiesc un sistem care se mişcă deloc convenţional faţă de noi, cititorii, aşa cum şi planetele par a se mişca privite de pe pământ. Traiectoria lor este dependentă de sensibilitatea şi empatia fiecăruia dintre noi. În Evanghelia inimii, fiecărui anotimp i se asociază o anumită etapă din viaţă cu trăirile, stările si impresiile ei; în Evanghelia cerului Poetul-Mag îşi priveşte confraţii de liră din perspectivă zodiacală.
Începând cu primăvara, deci cu Berbeci de diamant, Theodor Răpan alege câte 12 poeţi pentru fiecare semn zodiacal, ţinând seama de data lor de naştere şi confirmând că simbolurile numerice sunt un aspect pozitiv şi însemnat al creaţiei sale, aşa cum este şi aplecarea sa spre detaliu, în conexiune!
Pas în doi! Aşa poate fi rezumat cel mai bine conţinutul cărţii, pentru că aici întâlnim parcă nişte priviri complice pe care autorul le împărtăşeşte cu poeţii aleşi, ca un joc de cuvinte între prieteni sau ca între părinte şi copilul devenit adult sau ca între profesor şi elevul care ajunge la înţelegerea sistemului de gândire al magistrului său.
Structura cărţii este una atent realizată, inedită, la fel cum este şi conceptul pe care ea se bazează. În paginile ei, îşi găsesc locul poeţi de la Shakespeare, până la Edgar Allan Poe, fiecare fiind surprins printr-un fragment, printr-o strofă. Fiecare primeşte acelaşi spaţiu, ca un avertisment al autorului, că fiecare poet îşi are însemnătate de sine stătătoare, care nu poate fi măsurată, ci poate fi doar simţită şi trăită. Nu este vorba de o organizare cronologică sau după un criteriu al apartenenţei la un anumit curent! Nu!
Poetul demonstrează, astfel, că poezia există şi respiră frumos dincolo de barierele conformismului, dincolo de convenţiile raţionale.
Abandonând toate aceste lucruri, poezia devine pură libertate, pătrundere în noi înşine şi depăşire a imediatului.
Motivul poetic se construieşte ca un dialog: mai întâi, se citează textul ce îl declanşează, apoi, se dă răspunsul. De cele mai multe ori, se remarcă vocativele care creează reuniunea dintre opere, interacţiunea lor.
Replica se naşte dintr-o necesitate de a imagina şi de a rememora stări. Până la urmă, la baza ei stă capacitatea de a intui şi de a identifica atmosfera lirică, apoi de a şi-o asuma, pentru ca, în final, să o poată exprima printr-un filtru propriu, adăugând memoriei şi afecţiune.
Până la un punct, se poate considera că volumul de faţă este un manifest al respectului şi al recunoştinţei, al iubirii faţă de poeţii incluşi: „Vino, Făuritorule de gheaţă şi foc, credinciosule mut! Întru măreţia ta, ficţiunile mele se-apleacă! Întru cinstea ta sorb «Elogiul umbrei»! Întru numele tău, «Poemul darurilor» rostesc!”
Vocea lirică a creatorului depăşeşte omagiul, ea devine ecoul propriei arte, a Poeziei: „Eu sunt Întrebătorul. Ca un «bivol în mlaştinile Universului» îmi pândesc zorii. Mi-e frică să ajung «un centaur siluind arborii poemului», mi-e frică să urc scara Supremei Judecăţi. Prostul de mine, am înfruntat uneori albastrul cerului, de aceea, «fiecare dimineaţă e o rufă roşie la orizont.» În teaca baionetei mele s-a furişat un vers sălbatic. El mă priveşte cu îndurare şi aşteaptă să-l agăţ în ştreangul singurătăţii lui. Vai, lumea aplaudă! Scâncetul i-l aud din depărtare, cu silabele atârnându-i pe gură ca nişte lampadare vorbitoare.” (Replică lirică la Gellu Naum!) Deseori, se poate remarca familiaritatea adresării: „În sfârşit, Bukowsky, iată-ne faţă în faţă. Tu, «aşteptând moartea ca pe un pisoi care-o să-ţi sară pe pat», eu, fugărit de-o fantomă în somn.” Ceea ce este surprinzător la Evanghelia cerului este uşurinţa cu care operează inserţiile, stabilind o reală conexiune ce este resimţită atât la nivel emoţional, cât şi intelectual. Poeziile deja consacrate devin, acum, provocările unor poeme sublime, originale.
Cei 144 de poeţi ai „zodiilor lirice”, toţi universali, sunt prezenţi în carte în sistem reflex!
În chip firesc, propun denumirea acestei specii lirice poetice postmoderniste, pe care o cultivă în acest volum poetul Theodor Răpan, REFLINTEXT (reflex literar intertextual). Îmi asum invenţia sintagmei!
Ilustraţiile realizate de maestrul Damian Petrescu, din Paris, sunt cele care apropie cititorul şi mai mult de universul cărţii, ele având puterea de a crea/recrea şi de a susţine/resusţine o conexiune reală între sentiment şi reprezentarea sa fizică. Dependent de stările relevate de vocea nuanţată a poemelor, ilustraţiile se înfăţişează grav, ca nişte martori care ştiu mai mult şi pot spune infinit mai mult, numai dacă sunt privite aşa cum se cuvine. Orice am face, orice am spune, între Theodor Răpan şi Damian Petrescu există o chimie magică inexplicabilă, benefică Artei lor! Chiar dacă de vârste diferite, chiar dacă trăiesc unul departe de altul, există un „ceva” care îi uneşte: poezia Deliormanului sfânt!
*
Cu riscul de a mă repeta, Evanghelia cerului – Zodii de poet, carte singulară de lectură şi compoziţie, concepută într-o manieră inconfundabilă de poetul Theodor Răpan, aduce în peisajul literar un text nou, pe baza intertextualităţii, pe care îl numim „reflintext”, o formă de introspecţie a sinelui, în care privirea în oglindă, referenţialitatea, redefinirea poeticului, subtilitatea metaforei, plăsmuirea unui univers propriu, insolitul imaginilor artistice dobândesc noi valenţe estetice.
Parcurgând etapele creaţiei autorului de faţă, remarcăm „zestrea” universului său literar (13 volume, peste 3.000 de pagini tipărite), temeritatea deschizătorului de drumuri noi, inovaţia
limbajului şi a retoricii discursului liric. Ceea ce nu-i puţin lucru…
El se distinge, eminamente, prin energia creatoare, prin vitalitatea ideilor, prin originalitatea imaginaţiei, prin prospeţimea stilului, ca şi prin forţa lirică proprie, creaţia sa fiind una a simţirii, ca mod de a fi şi de a supravieţui!
Lăudabil este, totodată, şi ataşamentul Editurii „Semne” faţă de poetul Theodor Răpan, care, iată, îi tipăreşte cea de-a noua carte, neîntrerupt, sub sigla sa!
Neîndoielnic, viitorul poeziei sale e scris în stele!