ANCOM propune REDUCEREA TARIFELOR pentru terminarea apelurilor fixe


Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a anunțat, prin președintele Sorin Grindeanu, demararea unei noi consultări publice specifice domeniului pe care îl coordonează. „Supunem consultării publice o scădere de aproximativ 30%, pana la 0,097 eurocenți/minut, a tarifului maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe, începând cu data de 1 august 2020. Continuăm astfel eforturile Autorității de a susține o piață de telecom competitivă în România, cu oferte atractive și convenabile pentru români”, a declarat, pe 19 mai 2020, președintele ANCOM.

Tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte fixe

Potrivit documentelor consultate de ANCOM, începând cu data de 1 august 2020 operatorii de telefonie fixă desemnați de Autoritate ca având putere semnificativă de piată (printre care se numără Telekom, RCS & RDS, Orange sau Vodafone) vor putea aplica un tarif de maxim 0,097 eurocenți/minut în cazul apelurilor naționale, apelurilor inițiate din Spațiul Economic European (SEE), precum și în cazul apelurilor inițiate din rețele din afara SEE – dacă acordurile internaționale în vigoare nu permit instituirea unui regim diferit de tarifare. În total, în țara noastră există 35 de operatori de telefonie fixă cărora li se vor aplica măsurile de reglementare propuse de ANCOM.

Determinarea tarifului

În prezent, tariful maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe este de 0,140 eurocenți/minut și a fost stabilit de ANCOM începând cu 1 aprilie 2014, pe baza unui model de calculație a costurilor de tip LRIC pur. Acesta a fost menit să asigure obiectivele de promovare a concurenței, maximizare a beneficiilor consumatorilor și stimulare a investițiilor eficiente, cu respectarea metodologiei armonizate prevăzute în Recomandarea nr. 2009/396 a Comisiei Europene.
Scăderea tarifului până la 0,097 eurocenți/minut, propusă zilele trecute de ANCOM, a fost determinată în urma actualizării mai multor parametri ai modelului de calculație a costurilor utilizat anterior, precum și a costului capitalului.

Cadrul de reglementare

Măsura de reglementare supusă consultării publice de ANCOM completează măsurile anterioare de identificare, analiză și reglementare a piețelor serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe definitivate de Autoritate în anul 2017. ANCOM derulează periodic acest demers de revizuire a piețelor relevante de gros, conform legislației naționale și europene în vigoare, pentru a asigura funcționarea piețelor cu amănuntul de telefonie în condiții concurențiale și pentru a proteja astfel interesele utilizatorilor finali.

Câți români mai au telefoane fixe?

Potrivit celor mai recente date statistice colectate de ANCOM, pe parcursul anului 2019 telefonia fixă a fost tot mai puțin utilizată de români. S-au înregistrat scăderi atât din punct de vedere al numărului de linii de acces (-7,7%, până la 3,38 milioane), cât și din cel al traficului (-16,5%, până la 1,9 miliarde minute). Ca urmare a acestor evoluții, în anul 2019, un român a vorbit în medie doar 8 minute/lună la telefonul fix, în scadere cu 17% față de anul 2018.
În funcție de numărul de abonați de la sfârșitul anului 2019, Grupul Telekom avea o cotă de piață de 40%, RCS&RDS 35%, Grupul Vodafone 23%, ceilalți furnizori însumând doar 2%.
• Material realizat cu sprijinul Biroului de Presă al ANCOM