Amenzi drastice pentru patroni


Camera de Comerţ şi Industrie anunţă că toţi angajatorii care împiedică sau obstrucţionează în vreun fel controalele Inspecţiei Muncii sau care nu îndeplinesc măsurile dispuse de inspectorii de muncă vor primi amenzi mai mari decât în prezent, după ce Legea privind organizarea Inspecţiei Muncii a fost modificată printr-un act normativ publicat recent. Noile reglementari ale legii stabilesc cine poate fi inspector de muncă, dar şi noi drepturi pentru aceştia.

Legea nr. 108/1999 privind înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii a fost modificată prin Legea nr. 51/2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 182, din 21 martie 2012. Legea va intra în vigoare la 3 zile de la publicare, adică din data de 24 martie.

Potrivit noilor reglementări, împiedicarea în orice mod a inspectorilor de muncă să exercite, total sau parţial, controlul prin orice acţiune sau inacţiune a conducătorului unităţii, a reprezentantului legal, a unui angajat, prepus ori a altei persoane aflate în locaţiile supuse controlului constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. Până acum, amenda era cuprinsaă între 4.500 şi 9.000 de lei. Mai mult decât atât, prin noua lege se menţionează expres că persoanele fizice sau juridice au obligaţia legală să pună la dispoziţia inspectorilor de muncă documentele şi informaţiile solicitate de către aceştia, necesare controlului ori cercetării evenimentului.

Aceeaşi amendă de până la 10.000 de lei va fi aplicată şi persoanelor care sunt găsite la faţa locului, în momentul unui control, care refuză să dea informaţii despre evenimentul cercetat de inspectorii de muncă. Tot cu o sumă cuprinsă între 5.000 şi 10.000 vor fi amendate şi entităţile controlate de Inspecţia Muncii care nu îndeplinesc sau îndeplinesc parţial măsurile dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de inspectori.

Conform CCI Vâlcea, noul act normativ stabileşte că funcţia de inspector de muncă poate fi ocupată numai de persoane cu studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalenţă în domeniile fundamentale: ştiinţe inginereşti, ştiinţe agricole şi silvice, ştiinţe juridice, ştiinţe economice sau în specializările: sociologie, psihologie, medicină, administraţie publică şi ştiinţe politice.

O altă noutate pe care o aduce legea publicată oferă posibilitatea ca personalul Inspecţiei Muncii şi al inspectoratelor teritoriale de muncă să beneficieze de sprijin financiar din partea instituţiei, prin suportarea sumelor necesare asigurării asistenţei juridice, în cazurile în care actele şi faptele îndeplinite în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, în limitele şi cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.

De asemenea, actul normativ clarifică una dintre obligaţiile inspectorului de muncă. Până acum, acesta avea obligaţia să nu dezvăluie secretele de fabricaţie şi, în general, procedurile de exploatare, de care putea lua cunoştinţă în exercitarea funcţiei sale atât pe perioada cât era angajat, cât şi după ce contractul de muncă îi înceta, fără a se preciza pe ce perioadă. În noua lege, inspectorul de muncă este obligat să păstreze secretele de fabricaţie pe durata existenţei raporturilor de serviciu şi timp de 2 ani după data încetării acestora.

Legea nr. 51/2012 a adus completări şi în ceea ce priveşte drepturile inspectorului de muncă. Astfel, pe lângă drepturile deja existente, inspectorul de muncă va avea, prin lege, şi dreptul de a identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea sau pe baza altor documente, persoanele aflate în locurile de muncă sau în alte locuri supuse controlului sau cercetării evenimentelor şi să impună completarea fişei de identificare. Refuzul de a completa fişa de identificare se sancţionează cu amendă de până la 10.000 de lei, dar nu mai mică de 5.000 de lei.

De asemenea, inspectorul de muncă are dreptul să ia declaraţii scrise, singur sau în prezenţa martorilor, salariaţilor, angajatorilor şi reprezentanţilor legali ai acestora, precum şi altor persoane care pot da informaţii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat. Mai mult decât atât, pe lângă drepturile pe care le aveau şi până acum, inspectorii pot dispune şi interzicerea, restricţionarea sau chiar retragerea unui produs de pe piaţă ori rechemarea acestuia.

Totodată, inspectorii de muncă îşi pot desfăşura activitatea de control pe tot teritoriul ţării, indiferent de locul de muncă în care îşi desfăşoară activitatea în mod curent, în baza deciziei emise de inspectorul general de stat.