ALARMANT: În Oltenia s-au produs cele mai multe incidente de securitate privind telefonia mobilă în anul 2020


Prin intermediul unui comunicat de presă, angajații Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) au anunțat că, în anul 2020, telefonia mobilă a fost serviciul cel mai afectat de incidente de securitate.
„În 2020, deși rețelele de comunicații au fost folosite mult mai intens decât în trecut, stabilind noi recorduri statistice, acestea au dovedit și o creștere a nivelului de securitate și reziliență. Astfel, numărul incidentelor de securitate cu impact semnificativ a scăzut cu aproximativ 28% comparativ cu 2019, aceste incidente având o durată mai mică și afectând un număr mai mic de conexiuni. Totodată, am constatat că există incidente care s-au produs în repetate rânduri, din aceeași cauză și având impact asupra aceleiași zone geografice. În acest context, atragem din nou atenția asupra interdependențelor domeniilor energie și telecom, iar operatorilor le reamintim că au obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura continuitatea serviciilor și a preîntâmpina materializarea acestor incidente, conform legislației în vigoare”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele Autorității.

Conexiuni afectate

Conform notificărilor primite de angajații ANCOM pe parcursul anului 2020, șapte furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice. Numărul incidentelor este în scădere cu aproximativ 28% față de 2019. Acestea au afectat, în total, aproximativ 12 de milioane de conexiuni.
În anul 2020 cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă şi SMS (5,9 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (4,6 milioane de conexiuni). Acestea sunt urmate de retransmisia programelor audiovizuale (peste 550 de mii de conexiuni). Cel mai puțin afectate au fost conexiunile de internet fix (aproximativ 451 de mii de conexiuni afectate) și telefonie fixă (aproape 400 de mii de conexiuni).
Comparativ cu ceilalți ani, în 2020 se remarcă o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă şi a serviciilor de telefonie mobilă şi SMS. Comparând 2020 cu anul 2019, se poate observa o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul tuturor serviciilor de comunicații electronice (spre exemplu: în cazul serviciului de telefonie fixă scăderea a fost cu 67%, iar în cazul serviciului de internet mobil şi transmisiuni date mobile, cu 56%).
Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2020 a fost de 20.582, în scădere față de 2019 (28.859 conexiuni).
Durata totală a incidentelor raportate în anul 2020 a fost de 3.339 ore, durata medie a unui incident fiind de aproximativ 5 ore și 48 minute, similar cu cea înregistrată în 2019 (5 ore și 46 minute). Valoarea duratei totale a incidentelor este în scădere față de cea înregistrată în anul 2019, când durata a fost de 4.573 ore.

Oltenia este fruntașa incidentelor

Din punctul de vedere al ariei geografice afectate în 2020, în 363 din cazuri (63% din numărul total de incidente) a fost afectat un singur județ, iar patru incidente s-au petrecut la nivel național.
Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente au fost județele Olt (75 incidente), Teleorman (65 incidente), Dolj (58 incidente) și Gorj (57 incidente). Cel mai puțin afectate județe au fost Satu Mare (șapte incidente), respectiv Covasna și Botoșani, în cazul ultimelor două fiind raportate câte opt incidente cu impact semnificativ petrecute în anul 2020.

Resursele afectate

Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune, stațiile de bază și controlerele mobile şi echipamentele din noduri de transmisiune.
În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având diverse cauze: fie fenomene naturale (cod galben şi portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în aceste cazuri multiple categorii de echipamente rămânând fără alimentare cu energie electrică, fie producerea concomitentă a două evenimente distincte.

Cum au fost culese datele?

Datele prezentate în acest raportul al ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2020 a fost realizat pe baza informațiilor puse la dispoziție de către furnizori. Autoritatea colectează aceste date în baza Deciziei președintelui ANCOM nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligația de a notifica Autoritatea cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securității şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.

Despre ANCOM

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu servicii de voce mobilă a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Material realizat cu sprijinul Biroului de Presă al ANCOM