700 de localităţi rurale inundate în vara anului 2010 vor beneficia de finanţare
Potrivit Direcției Agricole Vâlcea, lista a fost întocmită pe baza datelor colectate de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin prefecţi, urmând ca refacerea infrastructurii afectate să se desfăşoare prin intermediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Florel Bădele ne-a precizat că este vorba de aproximativ 700 de localităţi care vor beneficia de acest sprijin, acest lucru fiind posibil numai ca urmare a unor modificări aduse PNDR pentru a permite finanţarea lucrărilor de refacere a infrastructurii rurale afectate de inundaţii, după ce MADR a solicitat, în acest sens, sprijinul Comisiei Europene, în iulie anul trecut. Astfel, Programul Naţional de Dezvoltare Rurală a fost modificat în sensul introducerii a două submăsuri pentru care s-a propus o alocare publică de 218.442.000 euro, şi anume: submăsura 322d) „Investiţii privind lucrări de refacere şi modernizare a infrastructurii rutiere afectate de inundaţii în anul 2010” şi submăsura 125c) „Lucrări de refacere şi conservare a infrastructurii de prevenire şi de protecţie împotriva inundaţiilor”. În ceea ce priveşte submăsura d) din cadrul măsurii 322 a PNDR, alocarea publică prevăzută prin program este de 155.942.700 euro (din care 124.754.160 euro de la bugetul UE, ceea ce reprezintă 80% din finanţare, şi 31.188.540 euro din bugetul naţional). „Criteriile de eligibilitate care trebuie îndeplinite pentru ca o localitate rurală să poată primi sprijin în cadrul acestei submăsuri sunt următoarele: Comuna care prezintă proiectul trebuie să fie cuprinsă în lista localităţilor cu infrastructură tehnico-edilitară afectată de inundaţiile din anul 2010 aprobată în şedinţa de astăzi a Guvernul, iar proiectul trebuie să vizeze reconstrucţia şi modernizarea de drumuri comunale, poduri şi podeţe afectate de inundaţii în 2010 şi aparţinând proprietăţii publice a unităţii administrative, respectiv comuna; Proiectul trebuie să fie realizat în spaţiul rural conform definiţiei din PNDR; Proiectul nu prevede investiţii în infrastructură rutieră afectată de inundaţiile din 2010, finanţate prin programe comunitare sau naţionale; Beneficiarul trebuie să prezinte studiul de fezabilitate şi toate avizele şi autorizaţiile necesare investiţiei; Investiţia să respecte Planul Urbanistic General – judeţean sau local; Beneficiarul se angajează să asigure mentenanţa investiţiei. În plus, o comună care depune proiect în cadrul submăsurii 322d) din cadrul PNDR nu mai poate depune documentaţie de decontare din Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene şi, în mod similar, o comună care depune documentaţia pentru decontare sau finanţare din Fondul de Solidaritate al UE nu este eligibilă şi nu poate depune proiect pentru a obţine sprijin şi prin PNDR-ului. În ceea ce priveşte proiectele eligibile, selecţia se face pe baza următoarelor criterii stabilite în PNDR: Gradul de afectare a infrastructurii rutiere propuse prin proiect, calculat ca ponderea lungimii drumului afectat propus a fi refăcut prin proiect din lungimea totală a drumului; Infrastructura rutieră propusă prin proiect asigură direct (intersectează) accesul la principalele căi rutiere, respectiv drumuri naţionale, judeţene, comunale; Localităţi rurale care nu au primit sprijin anterior din fonduri comunitare pentru investiţii în infrastructura rutieră; Localităţi rurale din regiunile cu grad de sărăcie ridicat; Proiect care se încadrează într-o strategie de dezvoltare locală sau judeţeană. Sprijinul public – comunitar şi naţional – acordat în cadrul acestei submăsuri va fi de până la 100% din totalul cheltuielilor eligibile, iar valoarea totală eligibilă a proiectului trebuie să nu depăşească 1,5 milioane euro/proiect”, ne-a dezvăluit Florel Bădele.