„2016 a fost un an bogat în acțiuni, toate coordonate cu profesionalism”


• susține Alin Voicescu, directorul executiv al APM Vâlcea

2016, un an pentru Agenția de Protecție a Mediului Vâlcea cu bune, cu realizări, dar, ca-n orice instituție publică, și cu mici probleme sau, mai degrabă, nemulțumiri. Pentru a detalia activitatea APM Vâlcea, am luat legătura chiar cu directorul executiv al instituției, Alin Voicescu:
– Anul trecut au avut loc câteva acțiuni interesante desfășurate de Agenția pentru Protecția Mediului Vâlcea, cum ar fi: Ziua Mondială a Curățeniei, întâlnirea cu ministrul Mediului de atunci, Cristiana Pașca-Palmer, la Caraș-Severin și Casa Verde Clasic. Ultima rămâne însă cea mai importantă acțiune, cu impact asupra vâlcenilor, un program care a dus la realizări, dar și nemulțumiri. Cum caracterizați, domnule director Voicescu, acțiunea și câte persoane au beneficiat de program?
Au fost acceptate 245 de dosare și vorbesc și după suplimentarea fondurilor. Au existat și nemulțumiri și nemulțumiți. Totul a pornit de la acele liste de ordine, liste întocmite de oameni după capul lor. Li s-a spus clar că nu se va ține cont de ordinea făcută de ei; a fost ordin emis clar de cei de la București. Nu s-a înțeles, nu s-a vrut și de aici nemulțumirile. De exemplu, dacă Ionescu era programat la ora 13.00, miercuri și eu veneam cu dosarul marți, mi se spunea că trebuie să vin a doua zi, după 13.00. Era Ionescu înaintea mea. O mare prostie. În plus, nu am permis accesul oamenilor în instituție, pentru că nici nu avem gardian. Postul a fost scos din organigramă, din lipsa fondurilor, iar un contract costă. A trebuit să lăsăm oamenii afară, să aștepte. Biroul se afla la etajul 2. Mai mult, oamenii nu au înțeles că aplicația electronică se deschidea dimineață, iar dacă la ora 16.29 nu era finalizat ultimul dosar, a doua zi o luai de la capăt. Dar nemulțumiri întâlnești peste tot.
– Ce se întâmplă mai departe cu dosarele aprobate de dvs., aici, la APM Vâlcea?
Cele 245 de dosare acceptate se află la Administrația Fondului pentru Mediu unde vor fi reevaluate. Toate dosarele aprobate vor fi afișate pe site-ul AFM, deci nu pe al nostru, la fel cum e cazul și a celor neacceptate. Există un termen de 10 zile pentru eventuale contestații, când beneficiarul dosarului poate aduce vreun document lipsă, pentru a se conforma.
– Firma care a câștigat licitația și se ocupă de salubrizarea orașului s-a aflat, anul trecut, în atenția presei, a factorilor responsabili de mediu, problema reprezentând-o lipsa unei stații de sortare. Au curs și amenzi la acea vreme. S-a mai schimbat ceva între timp?
Firma are autorizație de mediu de la ANPM valabilă, revizuită pentru punctul de mediu de la Râmnicu Vâlcea. Nu cunosc caietul de sarcini, nu știu dacă se menționează să aibă stație de sortare… Stație de sortare nu au, colaborând cu o firmă în acest sens. Anul trecut a fost acel scandal din Bujoreni. Aveau stație de sortare mobilă, găsiseră amplasament în Bujoreni, dar locul nu era deloc potrivit. Amplasamentul încălca legislația. Stația era foarte bună, dar în locul vizat se aflau locuințe, școală, biserică…Din punctul de vedere al Direcției de Sănătate Publică Vâlcea, nu se respectau distanțele prevăzute de lege. Cei de la Garda de Mediu au spus că au analizat documentația, că nu exista activitate. Păi normal că nu exista activitate, era logic că doar de-aia solicitau autorizația. Din câte știu, anul acesta vor să-și amplaseze stația de sortare mobilă, aceeași ca-n cazul Bujoreni, pe platforma chimică, pe lângă Uzina Mecanică. De la Agenție au obținut decizia etapei de construire și trebuiau să depună mai multe documente la Primărie, dar nu știu ce au mai făcut.
– Domnule director Voicescu, o altă realizare a mandatului dvs. a făcut referire la un proces câștigat după trei ani și mă refer la cel cu o firmă din Argeș privind construirea în zona Topolog – Topologel Făgăraș a unor microhidrocentrale. Au mai fost acțiuni câștigate în instanță?
Din 2012 și până-n prezent, a fost singura solicitare mai de amploare, vizând o arie protejată, cu un proiect de construire a două microhidrocentrale. Au renunțat apoi și au venit cu o singură microhidrocentrală, probabil pentru a nu fi impactul asupra mediului atât de mare. Cu toate acestea, existau probleme legislative, se încălca strategia energetică valabilă până-n 2020, unde se specifică clar că, în ariile protejate, este interzisă orice lucrare. În zona respectivă se află vidra, racul roșu și o specie de pești. Le-am spus din start reprezentanților firmei că nu se poate face nimic, nicio lucrare. Am fost dat în judecată și, după trei ani, am câștigat procesul. În rest, nu au mai fost procese.
– Am observat, din prezentarea făcută în Colegiul Prefectural, că mare parte din obiectivele propuse pentru anul trecut s-au realizat. V-ați trasat câteva obiective de atins și-n acest an?
Obiectivele sunt cam aceleași. Mă refer la: organizarea, îndrumarea, controlul și coordonarea întregii activități a Agenției, reprezentarea instituției pe care o conduc în relațiile cu autoritățile centrale pentru protecția mediului, cu celelalte instituții centrale și locale, cu persoane fizice și juridice, implementarea eficientă a legislației în vigoare, monitorizarea implementării politicilor de mediu la nivel local, coordonarea activităților legate de programe și proiecte internaționale și parteneriate de interes public…